dc.contributor.author | Bye, Brita | |
dc.contributor.author | Hagem, Cathrine | |
dc.contributor.author | Kverndokk, Snorre | |
dc.date.accessioned | 2011-06-20T14:19:13Z | |
dc.date.available | 2011-06-20T14:19:13Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.citation | Økonomisk forum, Årg. 61, nr. 7 (2007), S. 14-23 | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-6108 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177878 | |
dc.description | Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening. | en_US |
dc.description.abstract | Det norske systemet for særavgifter skal bidra til å skaffe staten inntekter og korrigere for eksterne
virkninger. For miljørelaterte avgifter er den største svakheten ved dagens system at
avgiftene ofte er differensierte, i tillegg til at store forurensere ofte står helt utenfor avgiftssystemet.
For helse- og sosialrelaterte avgifter er det spesielt avgiftene på alkohol som anslås å
være for lave i forhold til kostnadene bruken av alkohol påfører samfunnet. Andre forhold
enn de tradisjonelle eksterne kostnadene, for eksempel graden av nåtidsskjevhet, kan også vektlegges ved utformingen av optimale avgifter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes Forening | en_US |
dc.relation.uri | http://samfunnsokonomene.no/ | |
dc.subject | Særavgifter | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | |
dc.title | Sære avgifter? : anbefalinger fra Særavgiftsutvalget | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 14-23 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 61 | |
dc.source.journal | Økonomisk forum | |
dc.source.issue | Nr. 7 | |