Browsing Statistics Norway's Open Research Repository (SNORRe) by Subject "Grunnskoler"
Now showing items 1-15 of 15
-
Arbeidsmarkedet for lærere og førskolelærere fram mot år 2035. Dokumentasjon av beregninger med LÆRERMOD 2012
(Rapporter;2012/18, Report, 2012-07-02)LÆRERMOD er et planleggingsverktøy som benyttes til framskrivninger av tilbud av og etterspørsel etter undervisningspersonell. Etter at modellen ble etablert i 1998 har Statistisk sentralbyrå hatt ansvar for oppdatering ... -
Bruk av edb i skolen 1995
(Rapporter;1995/23, Report, 1995) -
Effekter av satsing på økt lærertetthet
(Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ... -
Gratis kjernetid i barnehage i Oslo : Rapport 1. Oppfølging av barna på tredje trinn
(Rapporter;2016/36, Report, 2016-12)I perioden 2011 til 2014 foretok forskningsavdelingen ved Statistisk sentralbyrå og Fafo en omfattende evaluering av tilbudet om gratis kjernetid for fire- og femåringer i bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke og Søndre ... -
Hva kjennetegner skoler og kommuner som bidrar mer, eller mindre enn forventet til elevenes læring?
(Rapporter;2020/30, Report, 2020-09-01)Høsten 2019 ble ekspertgruppa for skolebidrag nedsatt av Regjeringen. Mandatet til denne ekspertgruppa er å gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring. Denne rapporten bygger på ... -
Hva koster det å stenge utdanningssektoren?
(Rapporter;2020/15, Report, 2020-04-15)I denne rapporten gjennomfører vi en analyse med sikte på å beregne kostnadene av tiltak i utdanningssektoren i forbindelse med COVID-19. Rapporten bygger på arbeid i forbindelse med innspill til ekspertutvalget for ... -
Kompetanse i grunnskolen : Hovedresultater 2005/2006
(Rapporter;2007/21, Report, 2007-05-30)Undersøkelsen belyser lærernes fordypning i de fagene de underviser i. Studien omfatter kun de som underviser i de aktuelle fagene høsten 2005. I rapporten presenterer vi kompetanseprofilen for ulike fag i forhold til ... -
LÆRERMOD 2019-2040 : Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere
(Rapporter;2021/11, Report, 2021-03-15)Denne rapporten tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2019 og framskriver til 2040 tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærergrupper. LÆRERMOD framskriver et læreroverskudd fram mot 2040. ... -
Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk : Resultater fra et randomisert kontrollert forsøk på 8. trinn og videregående skole i Oslo
(Rapporter;2020/7, Report, 2020-02-11)Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1). -
Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
(Rapporter;2006/16, Report, 2006)I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ... -
Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004
(Rapporter;2005/36, Report, 2005-01-07)I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Vi har to hovedmålsetninger: Den ene er å se om indikatorer som beregnes på bakgrunn av Oslo-skolene avviker fra tilsvarende ... -
Skolebidragsindikatorer. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004
(Rapporter;2005/33, Report, 2005-11-17)I denne rapporten presenteres beregninger av skolebidragsindikatorer for norske ungdomsskoler, basert på avgangskarakterene til elevene som gikk ut i 2003 og 2004. Formålet med rapporten er først og fremst å drøfte ... -
Skoleresultater 2008. En kartlegging av karakterer fra grunnskoler og videregående skoler i Norge
(Rapporter;2009/23, Report, 2009)I denne rapporten presenterer vi en kartlegging av elever sine resultater i grunnskolen og den videregående skole i Norge skoleåret 2007/08. Dette basert på karakterstatistikk for den enkelte elev, samt opplysninger om ... -
Utdanningsløpet til personer født i 1975, 1985 og 1995
(Rapporter;2019/39, Report, 2019-12-13)Det norske utdanningssystemet har blitt endret gjennom flere reformer i løpet av de siste tiårene. Men hvordan har utdanningsløp og utdanningsvalg til elever og studenter endret seg over tid? -
"Verdens beste skole" - en nasjonal visjon?
(Journal article, 2009-04)Norsk skole skal bli «verdens beste skole», ifølge en uttalt politisk visjon. Det er et godt stykke igjen, i hvert fall hvis dette betyr en skole som skårer høyt på internasjonale tester. Norge bruker relativt mye penger ...