• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Rapporter / Reports (SSB)
  • View Item
  •   Home
  • Statistisk sentralbyrå
  • Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway
  • Rapporter / Reports (SSB)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolebidragsindikatorer. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004

Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars J.; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G.
Report
Thumbnail
View/Open
rapp_200533.pdf (565.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3053856
Date
2005-11-17
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapporter / Reports (SSB) [1749]
Abstract
I denne rapporten presenteres beregninger av skolebidragsindikatorer for norske ungdomsskoler, basert på

avgangskarakterene til elevene som gikk ut i 2003 og 2004. Formålet med rapporten er først og fremst å drøfte noen

sentrale egenskaper til indikatorene, samt gi en grundig beskrivelse av datagrunnlag og beregningsmetoder.

Beregningene baserer seg i stor grad på det opplegget som ble foreslått i Hægeland, Kirkebøen, Raaum og Salvanes

(2004).

Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er viktige forklaringer på resultatforskjeller mellom skoler. Resultatmål som

ikke tar hensyn til disse faktorene, er med stor sikkerhet misvisende. Det er ønskelig med resultatmål som bedre

reflekterer skolens bidrag til elevenes læring enn ukorrigerte skoleprestasjoner. Skolebidragsindikatorer kan ses på

som et verktøy for å kunne sammenlikne skoler på likt grunnlag ved å ta hensyn til at skolene har ulikt elevgrunnlag,

og samtidig redusere betydningen av tilfeldig variasjon. Utgangspunktet for skolebidragsindikatorer er karakterer og

testresultater på individnivå.

Skolebidragsindikatorene søker å gi svar på: "Hva ville resultatforskjellene mellom skoler vært dersom de hadde hatt

det samme elevgrunnlaget?" Ved å estimere sammenhengene mellom familiebakgrunn og skoleresultater kan vi

beregne hvor mye av en skoles gjennomsnittsresultater som skyldes at familiebakgrunnen til elevene ved denne

skolen er forskjellig fra gjennomsnittet til alle elevene i hele landet. Når vi trekker ut dette, sitter vi igjen med et

”justert gjennomsnitt” for hver enkelt skole. Dette indikerer "skolebidraget" og kan tolkes som det gjennomsnittet vi

forventer at skolen ville hatt, hvis elevsammensetningen ved skolen var lik gjennomsnittet for hele landet.

Skolebidragsindikatorene er et supplement til eksisterende informasjon om skolekvalitet. Spesielt vil de kunne være et

verktøy i skoleutvikling, gjennom at de både gjør det lettere å identifisere skoler som har god praksis og dessuten

vurdere effekter av endringer på skolenivå. Skolebidragsindikatorer representerer dessuten viktig informasjon i

analyser på mer overordnet plan, der man går et skritt videre og undersøker hva som faktisk karakteriserer skoler som

synes å gi gode bidrag til elevenes læring.
Publisher
Statistisk sentralbyrå
Series
Rapporter;2005/33

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit