Skolebidragsindikatorer : Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3053856Utgivelsesdato
2005-11-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1689]
Sammendrag
I denne rapporten presenteres beregninger av skolebidragsindikatorer for norske ungdomsskoler, basert på
avgangskarakterene til elevene som gikk ut i 2003 og 2004. Formålet med rapporten er først og fremst å drøfte noen
sentrale egenskaper til indikatorene, samt gi en grundig beskrivelse av datagrunnlag og beregningsmetoder.
Beregningene baserer seg i stor grad på det opplegget som ble foreslått i Hægeland, Kirkebøen, Raaum og Salvanes
(2004).
Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er viktige forklaringer på resultatforskjeller mellom skoler. Resultatmål som
ikke tar hensyn til disse faktorene, er med stor sikkerhet misvisende. Det er ønskelig med resultatmål som bedre
reflekterer skolens bidrag til elevenes læring enn ukorrigerte skoleprestasjoner. Skolebidragsindikatorer kan ses på
som et verktøy for å kunne sammenlikne skoler på likt grunnlag ved å ta hensyn til at skolene har ulikt elevgrunnlag,
og samtidig redusere betydningen av tilfeldig variasjon. Utgangspunktet for skolebidragsindikatorer er karakterer og
testresultater på individnivå.
Skolebidragsindikatorene søker å gi svar på: "Hva ville resultatforskjellene mellom skoler vært dersom de hadde hatt
det samme elevgrunnlaget?" Ved å estimere sammenhengene mellom familiebakgrunn og skoleresultater kan vi
beregne hvor mye av en skoles gjennomsnittsresultater som skyldes at familiebakgrunnen til elevene ved denne
skolen er forskjellig fra gjennomsnittet til alle elevene i hele landet. Når vi trekker ut dette, sitter vi igjen med et
”justert gjennomsnitt” for hver enkelt skole. Dette indikerer "skolebidraget" og kan tolkes som det gjennomsnittet vi
forventer at skolen ville hatt, hvis elevsammensetningen ved skolen var lik gjennomsnittet for hele landet.
Skolebidragsindikatorene er et supplement til eksisterende informasjon om skolekvalitet. Spesielt vil de kunne være et
verktøy i skoleutvikling, gjennom at de både gjør det lettere å identifisere skoler som har god praksis og dessuten
vurdere effekter av endringer på skolenivå. Skolebidragsindikatorer representerer dessuten viktig informasjon i
analyser på mer overordnet plan, der man går et skritt videre og undersøker hva som faktisk karakteriserer skoler som
synes å gi gode bidrag til elevenes læring.