Hva kjennetegner skoler og kommuner som bidrar mer, eller mindre enn forventet til elevenes læring?
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679200Utgivelsesdato
2020-09-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1689]
Sammendrag
Høsten 2019 ble ekspertgruppa for skolebidrag nedsatt av Regjeringen. Mandatet
til denne ekspertgruppa er å gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan
bidra mer til elevenes læring. Denne rapporten bygger på bidrag som SSB har
levert til ekspertgruppas arbeid med kunnskapsgrunnlag om bidrag til elevenes
læring. Rapporten ser på hva som kjennetegner skoler og kommuner som over tid
bidrar mer enn forventet til elevenes læring, og hva som kjennetegner skoler og
kommuner som bidrar mindre enn forventet.
SSB lager skolebidragsindikatorer for grunnskolen som publiseres i Skoleporten
hvert år. I tillegg publiserer Udir skolebidragsindikatorer for videregående skoler. I
tillegg til en rekke kvantitative kjennetegn ved skolene/skoleeierne danner disse
skolebidragsindikatorene grunnlaget for analysene i denne rapporten.