dc.contributor.author | Langørgen, Audun | |
dc.date.accessioned | 2010-10-11T18:12:55Z | |
dc.date.available | 2010-10-11T18:12:55Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.citation | Norsk økonomisk tidsskrift, Årg. 119, nr 1 (2005), s. 39-50 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177716 | |
dc.description | Gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes forening. Artikkelen er også utgitt i Statistisk sentralbyrås serie Særtrykk/Reprints nr 298. | en_US |
dc.description.abstract | Kommuner med sterk befolkningsvekst opplever at veksten ikke bare har fordeler. Innflytterne til en kommune kan ikke ta med seg kapital som er bygd opp i fraflyttingskommunen. Vekstkommunene får derfor flere innbyggere til å dele på egenkapitalen som er bygd opp gjennom tidligere sparing. Likevel har mange kommuner valgt å legge til rette for befolkningsvekst ved regulering av tomter til boligformål og utbygging av infrastruktur. Dette kan iblant skyldes at veksten fører til en gunstig alders- og næringsstruktur på lengre sikt, og at kommunene dermed kan øke skattegrunnlaget per innbygger. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes forening | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | en_US |
dc.subject | Kommunal økonomi | en_US |
dc.subject | Befolkningsvekst | en_US |
dc.subject | Folketall | en_US |
dc.subject | Kommuner | en_US |
dc.subject | Kommunal planlegging | en_US |
dc.subject | Vitenskapelig tidsskriftsartikkel | |
dc.title | Vekstkommunenes økonomi | en_US |
dc.type | Journal article | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | en_US |
dc.source.pagenumber | 39-50 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 119 | |
dc.source.journal | Norsk økonomisk tidsskrift | |
dc.source.issue | Nr. 1 | |