Fra Orkla media til Mecom : en test for det norske mediesystemet
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/177938Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Økonomisk forum, Årg. 60, nr 7 (2006), S. 36-41Sammendrag
Det britiske medieinvesteringsselskapet Mecoms oppkjøp av Orkla Media vil bli en test for
det norske mediesystemet. Er det tilstrekkelig robust til å absorbere, eventuelt isolere
Mecom, eller vil Mecoms form for avisdrift smitte over på de øvrige norske avishusene? Og
hvis «mecomeffekten» ikke lar seg stoppe: Er det så farlig om mediesystemet skulle forandre
seg? Artikkelen gjennomgår norske reaksjoner på oppkjøpet, og drøfter disse i lys av amerikanske
erfaringer med avisdrift lik den Mecom forventes å ville innføre i Norge.
Beskrivelse
Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening.