Tidlig læring og sosial mobilitet: Norske barns muligheter til å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/177948Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Samfunnsøkonomen, Årg. 63, nr. 5 (2009), S. 4-22Sammendrag
Familiebakgrunn har stor betydning for barns utvikling. Flere internasjonale studier viser at
skoleprestasjoner, utdanningsnivå, arbeidsmarkedstilknytning og lønn er avhengige av familiebakgrunn.
Spesielt viser studiene at barn av foreldre med lav utdanning eller lav inntekt har
dårligere muligheter til å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet. Betydningen av familiebakgrunn
for barns utvikling har motivert omfattende internasjonal forskning på tiltak i tidlig
barndom som kan bedre utviklingsmulighetene til barn fra vanskeligstilte familier. Spesielt har
det blitt forsket på virkninger av førskoletiltak som gir barna et trygt og stimulerende læringsmiljø.
I denne artikkelen gir vi en introduksjon til denne faglitteraturen, samt diskuterer hvilke
implikasjoner litteraturen bør ha for norsk familie- og barnehagepolitikk.
Beskrivelse
Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening.