dc.contributor.author | Scheel, Hans Henrik | |
dc.date.accessioned | 2011-09-13T12:25:43Z | |
dc.date.available | 2011-09-13T12:25:43Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.citation | Økonomisk forum, Årg. 55, nr 9 (2001), S. 10-16 | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-6108 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177968 | |
dc.description | Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Samfunnsøkonomenes Forening. | en_US |
dc.description.abstract | I forbindelse med skattereformen gikk Norge lenger enn de fleste andre
OECD-landene med hensyn til å bygge bedrifts- og kapitalbeskatningen
på enkelte gjennomgående prinsipper. Selv om det var bred politisk enig-
het om reformen,er viktige regler blitt endret i ettertid,og enkelte endringer
bryter med prinsippene i reformen. Artikkelen peker på flere årsaker til at
skattesystemet verken vil eller bør ligge fast over tid,men reiser likevel
spørsmålet om ikke større grad av stabilitet og forutsigbarhet i skattepolitik-
ken er ønskelig. Økt stabilitet kan tilsi at en bør utvikle skatteregler og be-
slutningsprosedyrer som er mer robuste,først og fremst mot endringer hvor
særinteresser og kortsiktige hensyn prioriteres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Samfunnsøkonomenes Forening | en_US |
dc.relation.uri | http://samfunnsokonomene.no/ | |
dc.subject | Beskatning | en_US |
dc.subject | Skattepolitikk | en_US |
dc.subject | Samfunnsøkonomi | en_US |
dc.subject | Skatter | |
dc.title | Skatteendringer siden 1992 - fakta og systembetraktninger | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 10-16 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 55 | |
dc.source.journal | Økonomisk forum | |
dc.source.issue | Nr. 9 | |