Blar i Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281"
Viser treff 1-17 av 17
-
Effekter av satsing på økt lærertetthet
(Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ... -
Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport
(Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2. -
Endringer i yrkesstrukturen 2000-2017
(Rapporter;2018/39, Report, 2018-12-07)Rapporten beskriver endringer i yrkesstrukturen fra 2000 til 2017. Endringene sees i sammenheng med næringsutviklingen og utdanningsnivået til de sysselsatte. Formålet er å beskrive utviklingen i de sysselsatte fordelt ... -
Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV
(Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ... -
Kompetanseprofil for lærere i videregående skole : Hovedresultater 2017
(Rapporter;2018/19, Report, 2018-07-08)En lærer defineres i denne sammenheng som alle som underviser i videregående skole, uavhengig av deres utdanningsnivå eller pedagogiske utdanning. I 2014 ble det innført nye krav for undervisning i fag i videregående ... -
Labor supply analysis with non-convex Budget sets without the Hausman approach
(Discussion Papers;No. 857, Working paper, 2017-03-14)When the budget set is non-convex the application of the Hausman approach to estimate labor supply functions will in general be cumbersome because labor supply no longer depends solely on marginal criteria (first order ... -
Livslang læring 2008-2015 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(Rapporter;2016/01, Report, 2016-01-12)Nesten 70 prosent av de sysselsatte har en jobb som i stor grad krever at de lærer seg nye ting. Det er oftest høyt utdannede og ledere som deltar i jobbrelatert ikke-formell utdanning. Denne rapporten presenterer ... -
Livslang læring 2008-2017 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(Rapporter;2017/23, Report, 2017-08-10)40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner. Samtidig har omtrent 8 prosent ... -
Livslang læring 2008–2016 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(Rapporter;2016/29, Report, 2016-10-12)Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn. Denne rapporten beskriver resultater fra ... -
Long term impacts of class size in compulsory school
(Discussion Papers;No. 858, Working paper, 2017-03-28)How does class size in compulsory school affect peoples’ long run education and earnings? We use maximum class size rules and Norwegian administrative registries allowing us to observe outcomes up to age 48. We do not ... -
Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie
(Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ... -
Lærerkompetanse i videregående opplæring. Dokumentasjonsrapport
(Notater / Documents;2018/26, Working paper, 2018-06-08)Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte høsten 2017 en undersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonell i videregående opplæring. Resultatene fra undersøkelsen blir brukt i SSBs egne publikasjoner, publikasjoner ... -
LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere
(Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ... -
Matematikkdidaktisk etterutdanning av lærere og målrettet strukturert matematikkundervisning ved overgang til 8. trinn og VG1. Foreløpig beskrivelse av utforming og gjennomføring av tiltak
(Notater / Documents;2018/15, Working paper, 2018-04-16)Dette notatet beskriver gjennomføringen så langt av et forsøk i Osloskolen, der vi prøver ut tilrettelagt matematikkopplæring for elever med svak matematikkompetanse og tilpasset etterutdanning av lærere. Forsøket pågår ... -
Studenters økonomi og studiesituasjon. Norske resultater fra Eurostudent V i et europeisk perspektiv
(Rapporter;2015/50, Report, 2015-11-20)Studenter i Norge skiller seg ut ved at flere jobber ved siden av studiene enn i våre naboland. Tidsbruken på studier er likevel på samme nivå. Det er vanligere blant studenter i Norden å ha hatt et langt opphold mellom ... -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013
(Rapporter;2016/24, Report, 2016-08-30)I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn. -
Voksne i grunnskoleopplæring . En kartlegging av eksisterende registreringer og vurdering av alternative individrapporteringer
(Notater / Documents;2018/47, Working paper, 2018-12-12)Notatet kartlegger omfanget og beskriver eksisterende registreringer av deltakere i grunnskoleopplæring for voksne. Målgruppen for denne kartleggingen og en eventuell fremtidig datainnsamling på individnivå, er deltakere ...