Variation in the quality of regional child welfare services
Working paper
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/180805Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Discussion Papers [1005]
Sammendrag
While child welfare services of high quality are very important for many children, measuring quality is
not a simple task. This paper presents a method for estimating differences in the quality of local child
welfare services. We identify the contributions of municipalities to high school completion and
employment of youth who have used child welfare services. By controlling for family background and
by introducing non-users to eliminate common regional effects, we hope to eliminate effects that
cannot be attributed to child welfare services. Our findings may then be interpreted as mainly quality
differences between the child welfare services of different municipalities. According to our results
there are substantial differences in the quality of local child welfare services in Norway, and large
municipalities performed systematically better than smaller ones when the outcome is high school
completion.
Keywords: Child welfare; public services; high school graduation; labour market participation _____ Sammendrag
Mens vi alle er enige om at det er viktig med god kvalitet i tjenestene til barnevernet, så er det ikke så
lett å måle hvorvidt dette faktisk er tilfelle. En viktig grunn er at en vanskelig kan tenke seg at
barnevernet kan utlikne alle forskjeller som går i disfavør av barnevernsbarn uansett hvor god
kvaliteten er i barnevernstjenesten. I dette arbeidet har vi derfor en mindre ambisiøs problemstilling
ved at vi begrenser oss til å studere forskjeller i kvaliteten i arbeidet til barnevernstjenesten i ulike
kommuner. Dette gjør vi ved å identifisere kommunenes bidrag til fullføring av videregående skole og
sysselsetting for personer som har vært i kontakt med barnevernet. Ved å kontrollere for
familiebakgrunn og for hvor godt andre personer som ikke har vært i kontakt med barnevernet gjør det
med hensyn til skolefullføring og sysselsetting i de ulike kommunene, håper vi å eliminere effekter
som ikke skyldes barnevernets innsats. Gitt at dette er tilfelle, kan resultatene våre tolkes som
forskjeller i kvaliteten i barnevernets arbeid i ulike kommuner. Vi finner at det er betydelige
kvalitetsforskjeller i barnevernets arbeid i ulike kommuner, og at store kommuner gjør det bedre enn
små kommuner når kvaliteten relateres til fullføring av videregående skole.