Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGunnes, Trude
dc.contributor.authorKnudsen, Pål
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-10-19T11:39:45Z
dc.date.available2017-10-19T11:39:45Z
dc.date.issued2016-01-11
dc.identifier.isbn978-82-537-9395-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2461041
dc.description.abstractDette notatet omtaler forutsetninger og likninger i framskrivningsmodellen LÆRERMOD. LÆRERMOD framskriver tilbud av og etterspørsel etter fem typer lærere: Barnehagelærere, grunnskolelærere, faglærere og andre lærere, samt lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) innenfor allmennfag (PPU-A) og yrkesfag (PPU-Y). Lærere utgjør kjernen blant ansatte i barnehager og skoler, og kvaliteten på de ansatte er en viktig faktor for barns og elevers læring. Videre utgjør lærere den største andelen av utgifter til barnehager og skoler, og deres arbeidsmarked er av betydelig størrelse i de fleste land. Effektiviteten i utdanningssystemet avhenger i stor grad av muligheten til å forbedre kvaliteten på de som jobber som lærere. Et viktig premiss for kvaliteten i barnehager og skoler er å ha nok individer med lærerutdanning. LÆRERMOD er en framskrivningsmodell som beregner om vi i fremtiden kommer til å ha nok utdannende lærere på nasjonalt nivå. Framtidig tilbud og etterspørsel er i modellen beregnet separat for fem typer lærere: Barnehagelærere, grunnskolelærere, faglærere og andre lærere, samt lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) innenfor allmennfag (PPU-A) og yrkesfag (PPU-Y).nb_NO
dc.description.sponsorshipKunnskapsdepartementetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyrånb_NO
dc.relation.ispartofseriesNotater / Documents;2016/25
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectMetodenb_NO
dc.subjectUtdanningnb_NO
dc.subjectModellernb_NO
dc.titleLÆRERMOD: Forutsetninger og likningernb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Statistikk: 412nb_NO
dc.source.pagenumber41nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal