Dokumentasjon av skolebidragsindikatorer for grunnskolen. Indikatorer beregnet for Utdanningsdirektoratet 2022
Working paper

View/ Open
Date
2022-03Metadata
Show full item recordCollections
- Notater / Documents [987]
Abstract
Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte i januar 2017 for første gang skolebidragsindikatorer for alle
grunnskolene i landet (SSB Rapport 2017/2), da for de sammenslåtte årgangene 2010 og 2011, 2012
og 2013, samt 2014 og 2015.
Skolebidragsindikatorer er fra og med 2021 publisert årlig på Utdanningsdirektoratet sine nettsider,
men indikatorene er beregnet av SSB. Dette notatet gir en kortfattet dokumentasjon av
datagrunnlag og beregningsmetode for indikatorene som er levert til Utdanningsdirektoratet for de
sammenslåtte skoleårene 2019 og 2020, og 2020 og 2021. Det gir også svar på en del sentrale
spørsmål knyttet til presentasjon, tolkning og omfang av indikatorene.
Grunnet regjeringens beslutning om å avlyse eksamen i grunnskolen våren 2020 og 2021, har vi ikke
mulighet til å beregne skolebidragsindikatoren for 8.-10. trinn for de sammenslåtte skoleårene 2019
og 2020, og 2020 og 2021. Årsaken til dette er at utgangspunktet for å beregne
skolebidragsindikatoren for 8.-10. trinn er den skriftlige eksamenskarakteren elevene får ved
utgangen av grunnskolen.
Indikatorene bygger på samme type data og beregningsgrunnlag som i SSB Rapport 2017/02, men
med litt ulikt valg av skala og presentasjonsform.
I tråd med SSBs Rapport 2017/2 viser også indikatorene beregnet for perioden for de nyeste
årgangene en stabilitet over tid som er på linje med funn i tidligere internasjonale studier.