• Er barnehage bra for barna? 

      Havnes, Tarjei; Mogstad, Magne (Journal article, 2009)
      Barnehage har store positive eff ekter på barnas utdanningsnivå og arbeidsmarkedstilknytning i voksen alder, viser den første norske studien av langtidseff ektene av den store barnehageutbyggingen på slutten av 1970- tallet.
    • Homework and pupil achievement in Norway : evidence from TIMSS 

      Rønning, Marte (Rapporter;2010/1, Report, 2010)
      By using data on Norwegian 4th and 8th graders who participated in TIMSS 2007, this report starts out by investigating whether time spent on homework varies across pupils from different socio-economic backgrounds. The ...
    • Kan arbeidserfaring erstatte formell utdanning? 

      Hægeland, Torbjørn (Journal article, 2002)
      Kan manglende utdanning kompenseres gjennom læring på jobben? En måte å anslå omfanget av læring på jobben er å undersøke hvordan lønnen blir påvirket av arbeidserfaring og varigheten av arbeidsforhold. I denne artikkelen ...
    • No child left behind : universal child care and children's long-run outcomes 

      Havnes, Tarjei; Mogstad, Magne (Discussion Papers;582, Working paper, 2009)
      There is a heated debate in the US and Canada, as well as in many European countries, about a move towards subsidized, universally accessible child care. At the same time, studies on universal child care and child development ...
    • Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn; Salvanes, Kjell G. (Rapporter;2007/28, Report, 2007)
      I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ...
    • Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo 

      Hægeland, Torbjørn; Kirkebøen, Lars Johannessen; Raaum, Oddbjørn (Rapporter;2010/36, Report, 2010)
      Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ...