Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181151Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1689]
Sammendrag
Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers
bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for videregående
skoler i Oslo, basert på karakterer og gjennomføring blant elever på studieforberedende
og yrkesfag. Utfallsdata finnes for elever som startet første år i videregående
i perioden høsten 2002 til høsten 2007. Formålet med rapporten er først og fremst
å drøfte noen sentrale egenskaper til indikatorene, i hvilken utstrekning indikatorene
endres ved å inkludere familiebakgrunnsinformasjon i tillegg til karakterer fra
grunnskolen, samt gi en grundig beskrivelse av datagrunnlag og beregningsmetoder.
Utgangspunktet for skolebidragsindikatorer er enkeltelevers gjennomføring og
karakterer på ulike nivå i skoleløpet. Elevsammensetning og tilfeldig variasjon er
viktige bidragsytere til resultatforskjeller mellom skoler. Skolebidragsindikatorer er
et hjelpemiddel til å sammenligne resultatene til skoler med forskjellig elevsammensetning,
og kan tolkes som det gjennomsnittsresultatet vi forventer at en skole ville
hatt, om dens elevmasse var gjennomsnittlig i forhold til alle de elevkjennetegn som
vi inkluderer i analysen. Skolebidragsindikatorene er et supplement til eksisterende
informasjon om skoler og skolekvalitet. De kan ikke erstatte eksisterende
informasjon, men kan bidra til å gi et mer utfyllende bilde av virksomheten som
foregår på skolene. Det er verdt å understreke at betydningen av tilfeldig variasjon
bør rapporteres sammen med indikatorene som grunnlag for å vurdere om
resultatforskjeller mellom skoler kan avvises som tilfeldig (statistisk signifikante).