• Avislesing ikke lenger for alle : aviser - opplag, lesing, abonnement 

      Høst, Sigurd; Vaage, Odd Frank (Journal article, 2010)
      Vi kjøper og leser aviser i mindre grad nå enn før. Samlet opplag går ned, og færre leser aviser regelmessig. Siden slutten av 1990-tallet har nedgangen vært størst blant de unge og de med lavest utdanning. Siden midten ...
    • Mer Internett-bruk og boklesing : mediebarometeret 2005 

      Vaage, Odd Frank (Journal article, 2006-05)
      Hele 55 prosent av befolkningen brukte Internett en gjennomsnittsdag i 2005. Dette er 11 prosentpoeng mer enn i 2004. Stadig flere har blitt tilknyttet bredbånd. Boklesing er også på vei oppover, men nedgangen i avislesing ...
    • Nyhetskanaler blant velgere og hjemmesittere 

      Kleven, Øyvin (Journal article, 2001-12)
      På bakgrunn av Kultur- og mediebruksundersøkelsen 2000 har vi funnet ut at de som sitter hjemme på valgdagen bruker mindre tid på nyheter enn de som stemmer. Fremskrittspartisympatisører ser heller TV2-nyhetene enn NRK ...
    • Små sosiale skiller i barn og unges mediebruk 

      Vaage, Odd Frank (Journal article, 2003-12)
      Det er ingen klare indikasjoner på at mediebruken blant barn og unge er sterkt medvirkende til å opprettholde sosial ulikhet. Likevel er det slik at barn av foreldre med høy utdanning og yrkesstatus bruker radio og trykte ...
    • Vi er minst interessert i ukeblader : mediebruk i 2008 

      Vaage, Odd Frank (Journal article, 2009-06)
      Nordmenns interesse for å bruke ulike massemedier varierer. Den er størst for Internett. Dernest følger aviser og bøker, så fjernsynet. Minst interessert er vi i å lese ukeblader, viser Kultur- og mediebruksundersøkelsen ...