dc.contributor.author | Langørgen, Audun | |
dc.contributor.author | Aaberge, Rolf | |
dc.date.accessioned | 2011-02-14T13:59:26Z | |
dc.date.available | 2011-02-14T13:59:26Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.citation | Samfunnsspeilet, Årg. 17, nr 2 (2003) | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-4713 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/179829 | |
dc.description | Artiklene i Samfunnsspeilet er tilgjengelige fra SSBs nettsider: http://www.ssb.no/ssp/ | en_US |
dc.description.abstract | Kostnadene per innbygger for å produsere kommunale tjenester varierer mellom kommuner, avhengig av om kommunen er spredtbygd eller tettbygd og om den er stor eller liten. For eksempel er det mange oppgaver innenfor administrasjon som må utføres uansett om det dreier seg om en stor eller en liten kommune. Dette er bakgrunnen for at småkommunene får økonomisk kompensasjon i inntektssystemet for kommunene. Men ved å slå sammen to kommuner kan en unngå dobbelt arbeid som må utføres i begge kommuner, og dermed redusere behovet for å kompensere for smådriftsulempene som følger av å ha relativt få innbyggere. I de fleste fylker er det eksempler på kommuner som kan oppnå betydelige besparelser ved å slå seg sammen med sine nabokommuner. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.source | Årg. 17 | |
dc.subject | Kommunesammenslåinger | en_US |
dc.subject | Kommuner | |
dc.subject | Kommuneøkonomi | |
dc.title | Gevinster å hente : sammenslåing av kommuner | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.source.pagenumber | 2-7 | en_US |
dc.source.volume | Årg. 17 | |
dc.source.journal | Samfunnsspeilet | |
dc.source.issue | Nr 2 | |