Formidling av statistikk med sesongvariasjon
Working paper
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Notater / Documents [293]
Abstract
Denne rapporten dokumenterer utviklings- og analysearbeider i tilknytning til et
prosjekt om arbeidet med sesongjustering i SSB. Prosjektet har hatt flere delmål og
delaktiviteter der aktiviteter har vært gjenstand for diskusjon – behandling i ulike
fora. Overordnet har prosjektet dannet en faglig og administrativ ramme for
arbeider med vurdering – tilpasning og implementering av anbefalinger gitt i ESS
Guidelines for Seasonal adjustment1. Arbeidet har i hovedsak vært knyttet til to
områder: - Dokumentasjon av sesongjustering på statistikknivå, og - Formidling av sesongjusterte tall. Rapporten omhandler viktige tema knyttet til arbeidet med sesongjusterte og
glattede sesongjusterte tall. Det er i arbeidet lagt stor vekt formidling av slike
justerte tall. Gruppen har kartlagt praksis på de ulike statistikkområdene, diskutert
tema knyttet til formidlingen i fokusgrupper med brukere og også foretatt analyser
av revisjonen i sesongjusterte tall som grunnlag for anbefalinger. Noen viktige funn
– anbefalinger fra arbeidet er:
Sesongjusterte serier har i mange tilfelle et betydelig innslag av tilfeldig variasjon.
Spesielt for den sesongjusterte serien er at den tilfeldige variasjonen (irregulær
komponent) direkte påvirker nivå og vekstrater. Dette kan gi store utslag i form av
volatile vekstrater fra en periode til neste noe som kan vanskeliggjøre tolkning og
bruk. Glattet sesongjustert serie (trend) er derfor et viktig supplement i
formidlingen. Glattede serier er i mindre grad påvirket av tilfeldig variasjon. Denne
type informasjon er i mange tilfelle et godt alternativ ved formidling av underliggende
tendenser i en serie.
Gruppen peker også på at bruk av faste sesongfaktorer gjennom kalenderåret bør
vurderes for mange tidsserier. Arbeidsgruppen anbefaler også at alle serier bør ha en revisjonsrapport. Det anbefales videre en økt bruk av justerte endringstall i formidlingen. I fokusgruppene med brukere, journalister og analytikere, kom det fram at de
ønsket korte artikler med hovedpunktene som ballpunkter først i teksten.