Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnesen, Hanna Stangebye
dc.contributor.authorEkren, Rachel
dc.contributor.authorPerlic, Biljana
dc.date.accessioned2024-08-15T14:31:14Z
dc.date.available2024-08-15T14:31:14Z
dc.date.issued2022-03
dc.identifier.isbn978-82-587-1493-1
dc.identifier.issn2535-7271
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146674
dc.description.abstractStatistisk sentralbyrå (SSB) publiserte i januar 2017 for første gang skolebidragsindikatorer for alle grunnskolene i landet (SSB Rapport 2017/2), da for de sammenslåtte årgangene 2010 og 2011, 2012 og 2013, samt 2014 og 2015. Skolebidragsindikatorer er fra og med 2021 publisert årlig på Utdanningsdirektoratet sine nettsider, men indikatorene er beregnet av SSB. Dette notatet gir en kortfattet dokumentasjon av datagrunnlag og beregningsmetode for indikatorene som er levert til Utdanningsdirektoratet for de sammenslåtte skoleårene 2019 og 2020, og 2020 og 2021. Det gir også svar på en del sentrale spørsmål knyttet til presentasjon, tolkning og omfang av indikatorene. Grunnet regjeringens beslutning om å avlyse eksamen i grunnskolen våren 2020 og 2021, har vi ikke mulighet til å beregne skolebidragsindikatoren for 8.-10. trinn for de sammenslåtte skoleårene 2019 og 2020, og 2020 og 2021. Årsaken til dette er at utgangspunktet for å beregne skolebidragsindikatoren for 8.-10. trinn er den skriftlige eksamenskarakteren elevene får ved utgangen av grunnskolen. Indikatorene bygger på samme type data og beregningsgrunnlag som i SSB Rapport 2017/02, men med litt ulikt valg av skala og presentasjonsform. I tråd med SSBs Rapport 2017/2 viser også indikatorene beregnet for perioden for de nyeste årgangene en stabilitet over tid som er på linje med funn i tidligere internasjonale studier.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesNotater/Documents;2022/10
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDokumentasjon av skolebidragsindikatorer for grunnskolen. Indikatorer beregnet for Utdanningsdirektoratet 2022en_US
dc.typeWorking paperen_US
dc.rights.holder© Statistisk sentralbyråen_US
dc.source.pagenumber21en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal