Blar i Statistisk sentralbyrå på emneord "Karakterer"
Viser treff 1-9 av 9
-
Homework and pupil achievement in Norway : evidence from TIMSS
(Rapporter;2010/1, Report, 2010)By using data on Norwegian 4th and 8th graders who participated in TIMSS 2007, this report starts out by investigating whether time spent on homework varies across pupils from different socio-economic backgrounds. The ... -
Hva skjer med barna når mor eller far mister jobben?
(Journal article, 2012)Det finnes en stor faglitteratur som viser at det kan være svært belastende for et menneske å miste jobben. Jobbtap øker sannsynligheten for langtidsledighet og uføretrygd, og har en negativ effekt på fremtidig ... -
Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og
(Rapporter;2011/4, Report, 2011)Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) ... -
Realfagkompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning
(Rapporter;2007/30, Report, 2007)Bakgrunnen for denne rapporten er myndighetenes strategi for å styrke rekrutteringen til realfag, slik den er nedfelt i ”Realfag naturligvis – strategi for styrking av realfagene 2002-2007” og den nye strategien ”Et felles ... -
Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
(Rapporter;2006/16, Report, 2006)I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ... -
Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006
(Rapporter;2007/28, Report, 2007)I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler, basert på karakterer for avgangselevene fra ungdomsskolen for skoleårene 2004-05 og 2005-06. Formålet med rapporten er først og ... -
Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Oslo
(Rapporter;2010/36, Report, 2010)Formålet med denne rapporten er å utrede indikatorer for videregående skolers bidrag til elevenes læring, basert på data for elever i videregående skoler i Oslo. I denne rapporten presenterer vi hovedresultater for ... -
Skoleresultater 2008. En kartlegging av karakterer fra grunnskoler og videregående skoler i Norge
(Rapporter;2009/23, Report, 2009)I denne rapporten presenterer vi en kartlegging av elever sine resultater i grunnskolen og den videregående skole i Norge skoleåret 2007/08. Dette basert på karakterstatistikk for den enkelte elev, samt opplysninger om ... -
Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering
(Rapporter;2011/42, Research report, 2011)I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige ...