Karakterpraksis i grunnskoler : Sammenheng mellom standpunkt- og
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181177Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Sammendrag
Denne rapporten analyserer hvorvidt det er systematiske forskjeller mellom skoler i
hvordan de setter standpunktkarakterer for sine elever. Måten dette gjøres på er å
undersøke om det er systematiske avvik (på skolenivå) mellom standpunkt- og
eksamenskarakterer.
Standpunktkarakterene settes av læreren i det enkelte fag, og kan potensielt inneholde
systematiske feil på skolenivå. Disse feilene kan enten være i form av at
nivået er generelt for høyt eller lavt (dvs. skolen er for snill eller streng i sin
karakterpraksis), eller i form av at det er lite samsvar mellom den underliggende
ferdigheten og standpunktkarakteren (dvs. skolen klarer ikke å skille mellom gode
og dårlige prestasjoner). Tidligere analyser gir indikasjoner på at det kan være
innslag av relativ karaktersetting i standpunktkarakterer, det vil si at det er vanskeligere
å oppnå en god karakter når man blir sammenlignet med flinke elever. Siden
det er systematiske forskjeller mellom skoler med hensyn til elevsammensetning,
vil dette kunne gi utslag på skolenivå, ved at noen skoler blir strengere enn andre.
For skriftlig eksamenskarakter er det per forutsetning ingen systematiske avvik på
skolenivå mellom ferdighet og karakter. Denne forutsetningen er rimelig fordi
eksamenskarakteren fastsettes av lærere utenfor skolen (sensorer). Disse sensorene
kjenner ikke elevene, har ingen spesielle sympatier eller antipatier og er i mindre
grad preget av medelevenes ferdighetsnivå. Gitt at eksamenskarakteren ikke
inneholder noen systematiske feil, vil systematiske avvik mellom ekstern og intern
sensur utelukkende skyldes feil i standpunktkarakteren.