Value added-indikatorer. Et nyttig verktøy i kvalitetsvurdering
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181163Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1728]
Sammendrag
I de fleste OECD-land har det i de senere år blitt lagt mer vekt på resultatkvalitet i
skolen og tilhørende dokumentasjon. Verdien av dette avhenger imidlertid kritisk av
at de måleinstrumentene man benytter gir pålitelige anslag på forskjeller i kvalitet
mellom skoler. Det er etter hvert allment anerkjent at ukorrigerte resultatgjennomsnitt
på skolenivå kan være sterkt påvirket av faktorer som er utenfor skolens egen
kontroll. Selv om slike resultatmål gir verdifull informasjon om elevenes kunnskapsnivå
og prestasjoner, kan de gi et ufullstendig og misvisende bilde av skolekvalitet og
hva som er skolens bidrag til resultatene. Mange studier har etter hvert vist at elevsammensetning
og tilfeldig variasjon er viktige bidragsytere til resultatforskjeller
mellom skoler. Resultatmål som ikke tar hensyn til disse faktorene, er med stor
sikkerhet misvisende som indikatorer på skolekvalitet. Spørsmålet er om man, ved
hjelp av ulike datakilder, kan konstruere resultatmål som bedre reflekterer skolens
bidrag til elevenes læring enn ukorrigerte skoleprestasjoner. Denne rapporten drøfter og gjengir beregninger av value added-indikatorer for ulike
deler av grunnopplæringen. En viktig forutsetning for arbeidet er at innføringen av
nasjonale prøver gir tilgjengelige testresultater for de samme enkeltelevene på ulike
trinn på en slik måte at resultatene kan ses i sammenheng. Formålet med rapporten
har vært å se nærmere på hvordan value added-indikatorer kan beregnes med de data
som er tilgjengelig i Norge i dag, og drøfte hvordan de eventuelt kan implementeres
innenfor Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS).
Resultatene viser gjennomgående at skoler som skårer høyt med hensyn til ujusterte
resultater, også tenderer til å skåre høyt når vi ser på value added-indikatorer og
skolebidragsindikatorer.