Browsing Statistisk sentralbyrås publikasjonsserier / Published by Statistics Norway by Subject "Videregående utdanning"
Now showing items 1-14 of 14
-
Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport
(Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2. -
Flere tar høyere utdanning
(Journal article, 2009)I 2008 var andelen av befolkningen med grunnskole som høyeste utdanning for første gang under 30 prosent, men det er store geografiske forskjeller i utdanningsnivået. I Finnmark og Hedmark har henholdsvis 39 og 37 prosent ... -
Fullføring av videregående opplæring : Gjennomstrømning blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre
(Rapporter;2011/45, Report, 2011-12-13)Målet med prosjektet har vært å dokumentere innvandreres og norskfødte med innvandrerforeldres overgang fra grunnskole til videregående opplæring, og gjennomstrømning gjennom videregående. Publikasjonen består av analyser ... -
Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV
(Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ... -
High school dropout for marginal students: Evidence from randomized exam form
(Discussion Paper;No. 894, Working paper, 2019-03-06)We exploit the assignment of exam form in a high-stakes Norwegian high school exam to estimate the impact of exam form on exam results, later school performance, graduation and longer run outcomes. Results indicate that ... -
Hva kjennetegner skoler og kommuner som bidrar mer, eller mindre enn forventet til elevenes læring?
(Rapporter;2020/30, Report, 2020-09-01)Høsten 2019 ble ekspertgruppa for skolebidrag nedsatt av Regjeringen. Mandatet til denne ekspertgruppa er å gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring. Denne rapporten bygger på ... -
Hva koster det å stenge utdanningssektoren?
(Rapporter;2020/15, Report, 2020-04-15)I denne rapporten gjennomfører vi en analyse med sikte på å beregne kostnadene av tiltak i utdanningssektoren i forbindelse med COVID-19. Rapporten bygger på arbeid i forbindelse med innspill til ekspertutvalget for ... -
Hvordan går det med innvandrere fem år etter avlagt fag-/svenneprøve?
(Rapporter;2020/50, Report, 2020-12-15)I perioden 2012-2014 var det 2 044 innvandrere som besto en fag- eller svenneprøve som lærlinger. Denne rapporten ser på hvor disse lærlingene var fem år etter avlagt prøve; hvor mange som var i arbeid, hvilken yrkesinntekt ... -
Kompetanseprofil for lærere i videregående skole : Hovedresultater 2017
(Rapporter;2018/19, Report, 2018-07-08)En lærer defineres i denne sammenheng som alle som underviser i videregående skole, uavhengig av deres utdanningsnivå eller pedagogiske utdanning. I 2014 ble det innført nye krav for undervisning i fag i videregående ... -
Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie
(Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ... -
LÆRERMOD 2019-2040 : Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere
(Rapporter;2021/11, Report, 2021-03-15)Denne rapporten tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2019 og framskriver til 2040 tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærergrupper. LÆRERMOD framskriver et læreroverskudd fram mot 2040. ... -
Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk : Resultater fra et randomisert kontrollert forsøk på 8. trinn og videregående skole i Oslo
(Rapporter;2020/7, Report, 2020-02-11)Formålet med denne rapporten er å beskrive og evaluere et tiltak gjennomført i Oslo-skolen. Tiltaket var rettet mot elever med svake matematikkferdigheter på 8. trinn og 1. trinn på videregående (Vg1). -
Privatister i videregående opplæring
(Rapporter;2022/40, Report, 2022-09-22)Privatistordningen i videregående opplæring har de senere årene vokst til å utgjøre en viktig del av utdanningssystemet. Dette er et tilbud for å oppnå kvalifikasjon i et fag man ikke tidligere har oppnådd sluttvurdering ... -
Utdanningsløpet til personer født i 1975, 1985 og 1995
(Rapporter;2019/39, Report, 2019-12-13)Det norske utdanningssystemet har blitt endret gjennom flere reformer i løpet av de siste tiårene. Men hvordan har utdanningsløp og utdanningsvalg til elever og studenter endret seg over tid?