Fullføring av videregående opplæring : Gjennomstrømning blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3110214Utgivelsesdato
2011-12-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1689]
Sammendrag
Målet med prosjektet har vært å dokumentere innvandreres og norskfødte med innvandrerforeldres overgang fra grunnskole til videregående opplæring, og gjennomstrømning gjennom videregående. Publikasjonen består av analyser av elevene som ikke gikk direkte over fra grunnskole til videregående opplæring, samt analyser av elevenes progresjon gjennom videregående opplæring.
Hovedfunnene er at direkte overgang mellom grunnskole og videregående er svært vanlig. Hele 94 prosent av elevene som avsluttet grunnskolen i 2004 gikk direkte over i videregående opplæring, og tallene for norskfødte med innvandrerforeldre og øvrige elever er svært like. Det er blant personer som selv har innvandret til Norge at man finner den største andelen uten direkte overgang. 67 prosent av elevene i denne gruppen går direkte over. Innvandrere som ikke starter i videregående opplæring samme høst som de avslutter grunnskolen har ofte kort botid i Norge, svake resultater fra grunnskolen og de er ofte eldre enn de andre elevene. En fjerdedel av elever med innvandrerbakgrunn i 2004-kullet som ikke startet i videregående rett etter grunnskolen var å finne i utdanningssystemet fem år senere.