dc.contributor.author | Fæhn, Taran | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Karl | |
dc.date.accessioned | 2010-10-22T16:33:48Z | |
dc.date.available | 2010-10-22T16:33:48Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Økonomiske analyser, Årg. 28, 5 (2010), s. 11-16 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-5625 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178279 | |
dc.description | Økonomiske analyser er fritt tilgjengelig via www.ssb.no | en_US |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer en empirisk basert modell for Norge, der kunnskap om økonomisk atferd og utslippsreduserende
teknologier kombineres. Vi benytter modellen til å illustrere betydningen av å åpne for teknologivalg
i analyser av klimapolitikk. Marginalkostnaden ved tiltak for å redusere nasjonale utslipp mer enn halveres
når man tar hensyn til at aktørene innenfor prosessindustri, olje- og gassproduksjon og veitransport har mulighet
til å velge mellom flere alternative teknologiske løsninger. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.subject | Klimapolitikk | en_US |
dc.subject | Makroøkonomiske modeller | en_US |
dc.subject | Emission reduction technology | en_US |
dc.subject | Luftforurensning | en_US |
dc.subject | Klimaendringer | en_US |
dc.subject | Klimateknologi | en_US |
dc.subject | Klimatiltak | en_US |
dc.subject | Utslipp | en_US |
dc.title | Klimapolitikk og klimavennlige teknologier : ingeniørkunnskap i en makromodell | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Environmental engineering: 610 | en_US |