dc.contributor.author | Thoresen, Thor Olav | |
dc.date.accessioned | 2010-12-02T09:55:01Z | |
dc.date.available | 2010-12-02T09:55:01Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Økonomiske analyser, Årg. 28, nr. 2 (2009), 3-9 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-5625 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178295 | |
dc.description | Ved bruk av materiale fra denne publikasjonen skal Statistisk sentralbyrå oppgis som kilde. Artiklene er tilgjengelig på internett: www.ssb.no/oa | en_US |
dc.description.abstract | Skattereformen i 1992 ga oss et skattesystem med et relativt stort spenn mellom marginalskattene på kapital
og lønn og den introduserte delingsmodellen, som bestemmer hvordan næringsinntekt skal fordeles på lønn
og kapital. Dette ga insentiver for en del småbedriftseiere til å organisere seg ut av delingsmodellen. I perioden
etter skattereformen i 1992 observerer vi en klar økning i ikke-delingspliktige aksjeselskaper, som var en viktig
motivasjon for at en satte i gang arbeidet med 2006-reformen, jf Skauge-utvalget. Det har imidlertid vist seg
vanskelig å identifisere slike skattemotiverte organisasjonsendringer i databaserte analyser. Med etableringen
av Aksjonærregisteret er dette endret, og i denne artikkelen vises det til resultater fra analyser basert på informasjon
fra denne datakilden. Det vises at skattemotiverte organisasjonsmessige skift har bidratt til økningen i
ikke-delingspliktige selskaper, men at dette har hatt liten innvirkning på økningen i inntektsulikhet i perioden
etter 1992-reformen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.subject | Skatter | en_US |
dc.subject | Skattereformer | en_US |
dc.subject | Delingsmodellen | en_US |
dc.title | Derfor fikk vi skattereformen i 2006 | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.source.pagenumber | 3-9 | en_US |