Fra Obos til opera : en prisvekst på 10 000 prosent?
Journal article
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/178632Utgivelsesdato
2001-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Økonomiske analyser, Årg. 20, nr 5 (2001), S. 3-6Sammendrag
Formålet med prisindekser er å måle endring i pris på samme produkt fra et tidspunkt til et annet. For
mange produkter er dette forholdsvis enkelt - en liter lett-melk er en liter lett-melk, både i januar og i mai.
Verre er det med tjenester, den ene er sjelden den andre lik. Vi risikerer derfor i det ene øyeblikket å måle
prisen på prosjektering av OBOS-leiligheter, og i det neste prisen på prosjektering av ny opera. Utfordringen
er å gjøre pris på tjenester sammenlignbar over tid.
Beskrivelse
Økonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.no