dc.contributor.author | Stølen, Nils Martin | |
dc.date.accessioned | 2011-02-25T08:57:00Z | |
dc.date.available | 2011-02-25T08:57:00Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.citation | Økonomiske analyser, Årg. 20, nr 6 (2001), 52-58 | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-5625 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/178650 | |
dc.description.abstract | Arbeidsstyrken er sammensatt av personer med ulik utdanning og ulike kvalifikasjoner. Dersom tilbud og
etterspørsel ikke vokser i takt, kan det oppstå mangel eller overskudd på ulike typer arbeidskraft. Med utgangspunkt
i demografiske og økonomiske modeller har Statistisk sentralbyrå utviklet et beregningsopplegg
som kan kaste lys over mulighetene for fremtidige ubalanser i arbeidsmarkedet. Med de forutsetninger
som er lagt til grunn, viser en oppdatert analyse at hjelpepleiere og ingeniører er to utdanningsgrupper det
kan bli mangel på de nærmeste årene. Iverksatte tiltak for å øke utdanningskapasiteten for leger og sykepleiere
kan derimot være tilstrekkelig til å redusere dagens underskudd for disse utdanningsgruppene. Den
høye studietilbøyeligheten for samfunnsfag, jus og humaniora i første halvdel av 90-tallet ser ut til å ha avtatt
noe de siste årene. Sammen med en større økning i etterspørselen etter disse utdanningsgruppene enn
tidligere anslått, viser de siste anslagene ikke lenger store overskudd. Reform 94 har blant annet medført
en klar vekst i utdanningstilbøyeligheten innenfor industri og håndverksfag på videregående nivå. En moderat
vekst i behovene på grunn av en forventet svak utvikling i industrien, kan innebære at det blir utdannet
for mange innen dette området. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.subject | Arbeidsmarked | en_US |
dc.subject | Arbeidskraft | en_US |
dc.title | Tilbud og etterspørsel for ulike typer arbeidskraft | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.source.pagenumber | 52-58 | en_US |