Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Erling Røed
dc.date.accessioned2011-02-25T09:17:49Z
dc.date.available2011-02-25T09:17:49Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.citationØkonomiske analyser, Årg. 20, nr 5 (2001), S. 14-22en_US
dc.identifier.issn1504-5625
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/178808
dc.descriptionØkonomiske analyser er tilgjengelige via www.ssb.noen_US
dc.description.abstractNaturressurser er knappe goder. Mens tilbudssiden av naturens tjenester er begrenset av volum og kvalitet, synes etterspørselssiden å øke brått. Vi sykler Birkebeineren, går over Besseggen og kjører ski i Hemsedal. Folk reiser til K2 for å klatre, til Hawaii for å surfe og til Borneo for å dykke. Etterspørselen etter tjenester som naturen yter, later til å vokse. Gjør den virkelig det? I denne studien brukes systematiske data som er representative for en befolkning til å undersøke forhold ved etterspørselen etter naturtjenester over tid. Kjøp av utstyr antas gå sammen med bruk av utstyr, og dermed produksjon av naturopplevelser. I husholdningers villighet til å betale for utstyr ligger en verdsetting av hva naturen kan tilby. Pengebruk kan røpe ønsker om at mektige naturinntrykk skal forbli akkurat det. I vår studie finner vi at utstyr er luksusvarer, at inntektselastisiteten er forholdsvis stabil i den observerte perioden, og at over tid kjøper en stadig større andel av husholdningene utstyr som brukes utendørs. Utendørsutstyr øker i popularitet, og i vår modell innebærer det at utendørsopplevelser også blir mer populære.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.subjectFriluftsliven_US
dc.subjectFriluftslivutstyren_US
dc.titleLuksus for alle? : produksjon av naturopplevelser med bruk av fritidsutstyren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.source.pagenumber14-22en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel