Innretning av støtte til biodrivstoff
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/178816Utgivelsesdato
2001Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Støttesystemene i EU og Norge er lite egnet til å fremme
læring da dagens støtte til biodrivstoff i EU og Norge i
første rekke kommer førstegenerasjons biodrivstoff til
gode. Siden læringspotensialet for denne teknologien
høyst sannsynlig er uttømt, bør man vurdere å trappe
ned denne støtten. Og dersom myndighetene ønsker å
fremme læring innenfor biodrivstoff, bør støtten i langt
større utstrekning vris mot etanol basert på cellulose
som pr. i dag ser ut til å være den mest lovende teknologien. Det er på ingen måte sikkert at andregenerasjons
biodrivstoff vil spille noen sentral rolle når det gjelder å
redusere utslippene fra transportsektoren; kostnadene
kan forbli høye, råstofftilgangen kan vise seg å være
utilstrekkelig og mulighetene for utslippsreduksjoner
begrenset. Denne usikkerheten tilsier at myndighetene
ikke oppretter støtteformer det er vanskelig å trekke tilbake.
For eksempel vil mer ambisiøse innblandingskrav
bety at flere investerer i biodrivstoffanlegg. Dersom det
viser seg at andregenerasjons biodrivstoff ikke gir særlig
reduserte utslipp og innblandingskravet fjernes, vil
dette naturlig nok føre til protester.