Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKirkebøen, Lars Johannessen
dc.date.accessioned2010-10-22T16:18:50Z
dc.date.available2010-10-22T16:18:50Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationØkonomiske analyser, 28 (5), s. 3-10en_US
dc.identifier.issn1504-5625
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/178830
dc.descriptionØkonomiske analyser er frittt tilgjenglig via www.ssb.noen_US
dc.description.abstractUtdanning blir i økonomisk sammenheng betraktet som en investering. Å studere framfor å arbeide og få inntekt er en kostnad for studenten, som til gjengjeld får avkastning i form av høyere inntekt senere. Når vi ser på inntekten over hele livsløpet viser det seg at høyere utdannede i gjennomsnitt har høyere inntekt. Det er imidlertid store forskjeller mellom utdanninger av tilsvarende lengde. Mens det stort sett er de lengste profesjonsutdanningene som har de høyeste livsløpsinntektene, er det både kortere og lengre utdanninger som kommer dårlig ut. Denne artikkelen beskriver inntektsforskjeller mellom utdanningsgrupper. I den grad disse forskjellene gjenspeiler en kausal sammenheng antyder resultatene også hvor høy livsløpsinntekt en «gjennomsnittsperson» kan forvente ved å velge en bestemt utdanning, gitt at avkastningen i framtiden svarer til avkastningen nå. Selv om inntektsforskjellene mellom utdanningene i hovedsak gjenspeiler kausal avkastning, trenger ikke dette gjelde for hver enkelt utdanning. Men resultatene presentert i denne artikkelen viser at høyt utdannede i gjennomsnitt har høyere inntekt over livsløpet, og gir i det minste ikke noe grunnlag for å hevde at utdanning ikke lønner seg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.urihttp://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/201005/kirkeboen.pdf
dc.subjectUtdanningsnivåen_US
dc.subjectInntekteren_US
dc.subjectLivsløpsinntekten_US
dc.subjectInntektsfordelingen_US
dc.subjectInntektsforskjelleren_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.titleHøyt utdannede tjener mer over livsløpeten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.source.pagenumber3-10en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel