• Livskvalitet blant innvandrere : En analyse basert på Levekårsundersøkelsen blant personer med innvandrerbakgrunn 2016 

      Barstad, Anders (Rapporter;2018/31, Report, 2018-09-17)
      Hovedformålet med denne analysen er å studere variasjoner i subjektiv livskvalitet blant innvandrere til Norge fra i alt 12 land, basert på Levekårsundersøkelsen blant personer med innvandrerbakgrunn 2016. Innvandrere ...
    • Livskvalitet i Norge 2020 

      Støren, Kristina Strand; Rønning, Elisabeth; Gram, Karin Hamre (Rapporter;2020/35, Report, 2020-10-07)
      Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte mars 2020 en undersøkelse om livskvalitet i den norske befolkningen. Hovedformålet med undersøkelsen var å få kunnskap om livskvaliteten til den norske befolkningen og å belyse ...
    • Livskvalitet i Norge 2021 

      Støren, Kristina Strand; Rønning, Elisabeth (Rapporter;2021/27, Report, 2021-11)
      Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte mars 2021 en undersøkelse om livskvalitet i den norske befolkningen. Hovedformålet med undersøkelsen var å få kunnskap om livskvaliteten til den norske befolkningen og å belyse ...
    • Livslang læring 2008-2015 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 

      Bjørkeng, Birgit (Rapporter;2016/01, Report, 2016-01-12)
      Nesten 70 prosent av de sysselsatte har en jobb som i stor grad krever at de lærer seg nye ting. Det er oftest høyt utdannede og ledere som deltar i jobbrelatert ikke-formell utdanning. Denne rapporten presenterer ...
    • Livslang læring 2008-2017 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 

      Keute, Anna-Lena; Drahus, Kristin Mathilde (Rapporter;2017/23, Report, 2017-08-10)
      40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner. Samtidig har omtrent 8 prosent ...
    • Livslang læring 2008–2016 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 

      Zachrisen, Oda Opdal; Bjugstad, Hanne Kure (Rapporter;2016/29, Report, 2016-10-12)
      Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn. Denne rapporten beskriver resultater fra ...
    • LOTTE - en mikrosimuleringsmodell for beregning av skatter og trygder 

      Arneberg, Marie W.; Gravningsmyhr, Hanne A.; Hansen, Kirsten; Langbraaten, Nina; Lian, Bård (Rapporter;1995/19, Report, 1995)
    • LOTTE-Arbeid - en mikrosimuleringsmodell for arbeidstilbudseffekter 

      Dagsvik, John K.; Kornstad, Tom; Jia, Zhiyang; Thoresen, Thor Olav (Rapporter;2008/11, Report, 2008)
      Å lage modellverktøy til å studere effekter av endringer i skattesystemet har en lang historie i Statistisk sentralbyrå. Skatteberegningsmodellen LOTTE er en viktig del av modellapparatet som Forskningsavdelingen i ...
    • LOTTE-Konsum - en mikrosimuleringsmodell for fordelingsvirkninger av indirekte skatter 

      Nygård, Odd Erik; Aasness, Jørgen (Rapporter;2013/3, Report, 2013-01)
      Endringer i inntekts- og formueskatt vil påvirke inntektsfordelingen direkte. I tillegg til endringer i disse direkte skattene, vil også de indirekte skattene kunne påvirke husholdningene i ulik grad og derfor ha ...
    • LOTTE-Skatt - en mikrosimuleringsmodell for beregning av direkte skatter for personer 

      Hansen, Kirsten; Lian, Bård; Nesbakken, Runa; Thoresen, Thor Olav (Rapporter;2008/36, Report, 2008)
      Hovedformålet med rapporten er å dokumentere skatteberegningsmodellen LOTTE-Skatt for beregning av direkte skatter for personer. Denne mikrosimuleringsmodellen er et viktig verktøy i arbeidet med å beregne effekter ...
    • Lovbruddskarrierer og levekår : En analyse av fødselskullet 1977 

      Torbjørn, Torbjørn (Rapporter;2005/9, Report, 2005-04-11)
      Rapporten gir en beskrivelse av i hvilken grad enkeltpersoner i fødselskohorten født 1977 blir siktet for lovbrudd i tidsrommet 1992-2001. Det legges vekt på å beskrive noen typiske lovbruddskarrierer. Begrepet lovbruddskarrierer ...
    • Luftforurensning og materialskader : Samfunnsøkonomiske kostnader 

      Glomsrød, Solveig; Rosland, Audun (Rapporter;1988/31, Report, 1988)
    • Lærere uten pedagogisk utdanning i grunnskolen 2018/2019 

      Foss, Emmie Stolpe (Rapporter;2019/19, Report, 2019-06-29)
      I denne rapporten legger vi fram hovedresultatene fra kartleggingen av lærere som ikke har fullført en pedagogisk utdanning som er nødvendig for å oppfylle tilsetningskravene jf. opplæringsloven § 10-1 og § 10-2, og forskrift ...
    • Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie 

      Holgersen, Henning; Ekren, Rachel; Steffensen, Kjartan (Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)
      De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ...
    • Lærerkompetanse i grunnskolen : Hovedresultater 2018/2019 

      Perlic, Biljana (Rapporter;2019/18, Report, 2019-06-27)
      I denne rapporten legger vi fram hovedresultatene fra kartleggingen av lærerkompetanse i grunnskolen høsten 2018. Lærerkompetansen presenteres for de ulike undervisningsfagene både på småskole-, mellom- og ungdomstrinn. ...
    • LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere 

      Gunnes, Trude; Ekren, Rachel (Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)
      I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ...
    • LÆRERMOD 2019-2040 : Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere 

      Gunnes, Trude; Perlic, Biljana; Ekren, Rachel (Rapporter;2021/11, Report, 2021-03-15)
      Denne rapporten tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2019 og framskriver til 2040 tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærergrupper. LÆRERMOD framskriver et læreroverskudd fram mot 2040. ...
    • LÆRERMOD 2020-2040. Tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger 

      Gunnes, Trude; Ekren, Rachel; Arnesen, Hanna Stangebye (Rapporter;2023/13, Report, 2023-03)
      Det framskrives en økning i lærertettheten fram mot 2040. Med lærertetthet menes antall lærerutdannede årsverk per barn i barnehage og antall lærerutdannede årsverk per elev i skolen. Både for barnehagelærere, grunnskolelærere, ...
    • Lærernes arbeidsmiljø i 1990-årene 

      Rønning, Elisabeth; Vikan, Stein Terje (Rapporter;2002/1, Report, 2002-01-09)
      I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene om lærernes arbeidsmiljø fra Arbeidsmiljøundersøkelsene i 1989 og 1993 og levekårsundersøkelsene fra 1996 og 2000. Fokus i rapporten er utviklingen av ...
    • Lønnsgapet i Norge. Lønnsforskjellen mellom menn og kvinner – hvor stor er den? 

      Grini, Knut Håkon; Fløtre, Ingvild Alseth (Rapporter;2023/4, Report, 2023-01)
      Historien fra 1997 viser at kvinner nærmer seg menns lønnsnivå, ved at lønnsgapet krymper. En av årsakene til at kvinner tar innpå i menn har sammenheng med at lønnsulikheten blant kvinner øker, altså det blir større ...