Browsing Rapporter / Reports (SSB) by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281"
Now showing items 1-12 of 12
-
Effekter av satsing på økt lærertetthet
(Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ... -
Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport
(Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2. -
Endringer i yrkesstrukturen 2000-2017
(Rapporter;2018/39, Report, 2018-12-07)Rapporten beskriver endringer i yrkesstrukturen fra 2000 til 2017. Endringene sees i sammenheng med næringsutviklingen og utdanningsnivået til de sysselsatte. Formålet er å beskrive utviklingen i de sysselsatte fordelt ... -
Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV
(Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ... -
Kompetanseprofil for lærere i videregående skole : Hovedresultater 2017
(Rapporter;2018/19, Report, 2018-07-08)En lærer defineres i denne sammenheng som alle som underviser i videregående skole, uavhengig av deres utdanningsnivå eller pedagogiske utdanning. I 2014 ble det innført nye krav for undervisning i fag i videregående ... -
Livslang læring 2008-2015 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(Rapporter;2016/01, Report, 2016-01-12)Nesten 70 prosent av de sysselsatte har en jobb som i stor grad krever at de lærer seg nye ting. Det er oftest høyt utdannede og ledere som deltar i jobbrelatert ikke-formell utdanning. Denne rapporten presenterer ... -
Livslang læring 2008-2017 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(Rapporter;2017/23, Report, 2017-08-10)40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner. Samtidig har omtrent 8 prosent ... -
Livslang læring 2008–2016 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(Rapporter;2016/29, Report, 2016-10-12)Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn. Denne rapporten beskriver resultater fra ... -
Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie
(Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ... -
LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere
(Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ... -
Studenters økonomi og studiesituasjon : Norske resultater fra Eurostudent V i et europeisk perspektiv
(Rapporter;2015/50, Research report, 2015-11-20)Studenter i Norge skiller seg ut ved at flere jobber ved siden av studiene enn i våre naboland. Tidsbruken på studier er likevel på samme nivå. Det er vanligere blant studenter i Norden å ha hatt et langt opphold mellom ... -
Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013
(Rapporter;2016/24, Research report, 2016-08-30)I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn.