• Effekter av satsing på økt lærertetthet 

      Kirkebøen, Lars Johannessen; Kotsadam, Andreas; Raaum, Oddbjørn; Andresen, Silje; Rogstad, Jon (Rapporter;2017/39, Report, 2017-12-12)
      Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Denne rapporten studerer effekter på ressursbruk, læringsutbytte og læringsmiljø, samt gir en beskrivelse ...
    • Effektevaluering av intensivopplæringen i overgangsprosjektet, Ny Giv : Andre delrapport 

      Rønning, Marte; Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen (Rapporter;2016/08, Report, 2016-03-01)
      Det er ingen tegn til at intensivopplæringen har hatt noen generell effekt på elevenes resultater. I Stavanger er det imidlertid tegn til at deltakerne i større grad enn lignende elever fullfører Vg1 og fortsetter til Vg2.
    • Endringer i yrkesstrukturen 2000-2017 

      Næsheim, Helge Nome (Rapporter;2018/39, Report, 2018-12-07)
      Rapporten beskriver endringer i yrkesstrukturen fra 2000 til 2017. Endringene sees i sammenheng med næringsutviklingen og utdanningsnivået til de sysselsatte. Formålet er å beskrive utviklingen i de sysselsatte fordelt ...
    • Fullføring av videregående opplæring og effekter av tiltak mot frafall. Sluttrapport fra effektevalueringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV 

      Huitfeldt, Ingrid; Kirkebøen, Lars Johannessen; Strømsvåg, Susann; Eielsen, Gaute; Rønning, Marte (Rapporter;2018/08, Report, 2018-03-07)
      Gjennom Overgangsprosjektet i Ny GIV har elever med svake faglige prestasjoner midtveis i 10. trinn fått tilbud om tilpasset intensivopplæring i vårsemestrene 2011-2013. Hensikten har vært å øke gjennomstrømningen i og ...
    • Kompetanseprofil for lærere i videregående skole : Hovedresultater 2017 

      Ekren, Rachel; Holgersen, Henning; Steffensen, Kjartan (Rapporter;2018/19, Report, 2018-07-08)
      En lærer defineres i denne sammenheng som alle som underviser i videregående skole, uavhengig av deres utdanningsnivå eller pedagogiske utdanning. I 2014 ble det innført nye krav for undervisning i fag i videregående ...
    • Livslang læring 2008-2015 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 

      Bjørkeng, Birgit (Rapporter;2016/01, Report, 2016-01-12)
      Nesten 70 prosent av de sysselsatte har en jobb som i stor grad krever at de lærer seg nye ting. Det er oftest høyt utdannede og ledere som deltar i jobbrelatert ikke-formell utdanning. Denne rapporten presenterer ...
    • Livslang læring 2008-2017 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 

      Keute, Anna-Lena; Drahus, Kristin Mathilde (Rapporter;2017/23, Report, 2017-08-10)
      40 prosent av befolkningen i alderen 22-66 år oppgir å ha deltatt i ikke-formell opplæring i løpet av de siste 12 månedene. Deltakelsen er omtrent like stor blant menn som blant kvinner. Samtidig har omtrent 8 prosent ...
    • Livslang læring 2008–2016 : Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 

      Zachrisen, Oda Opdal; Bjugstad, Hanne Kure (Rapporter;2016/29, Report, 2016-10-12)
      Kvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn. Denne rapporten beskriver resultater fra ...
    • Læreres kompetanse i videregående skole : En registerbasert forstudie 

      Holgersen, Henning; Ekren, Rachel; Steffensen, Kjartan (Rapporter;2017/25, Report, 2017-08-16)
      De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet, 6 prosent har ikke fullført studier på universitets- og høgskolenivå. De fleste lærere i videregående skole er høyt utdannet og har pedagogisk kompetanse. Bare 6 ...
    • LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere 

      Gunnes, Trude; Ekren, Rachel (Rapporter;2018/35, Report, 2018-11-01)
      I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar ...
    • Studenters økonomi og studiesituasjon : Norske resultater fra Eurostudent V i et europeisk perspektiv 

      Steffensen, Kjartan; Ekren, Rachel; Nygård, Geir (Rapporter;2015/50, Research report, 2015-11-20)
      Studenter i Norge skiller seg ut ved at flere jobber ved siden av studiene enn i våre naboland. Tidsbruken på studier er likevel på samme nivå. Det er vanligere blant studenter i Norden å ha hatt et langt opphold mellom ...
    • Tidligere deltakere i introduksjonsordningen 2009-2013 

      Enes, Anette Walstad; Wiggen, Kjersti Stabell (Rapporter;2016/24, Research report, 2016-08-30)
      I 2014 var 62 prosent av deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet året før, i arbeid eller utdanning. Det er imidlertid betydelig forskjell mellom kvinner og menn.