Input additionality in the Norwegian R&D tax credit scheme
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/181297Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Sammendrag
Tax incentives have become an increasingly popular policy tool over the last decades. Norway introduced an R&D tax
credit scheme, called SkatteFUNN, in 2002. The degree of input additionality, i.e. to what extent the scheme induces
firms to invest more in R&D than they otherwise would have done, is critical when evaluating the overall efficiency of
the scheme. Identifying this effect in a non-experimental setting, where access to the scheme is in principle universal,
is demanding. We discuss in detail the identification problems involved. Using a difference-in-difference regression
approach, comparing growth in R&D investments for firms above and below the 4 million tax credit cap, our findings
suggest that the Norwegian R&D tax credit scheme has stimulated firms to increase their R&D investments. The
estimated effect seems to be driven by firms that did very little R&D prior to the introduction of the tax credit scheme
was introduced. The size of the effect is hard to assess with any precision, but the scheme seems to induce about
two kroner additional R&D per krone spent as tax subsidy. ________ Et hovedformål med SkatteFUNN-ordningen er at den
skal bidra til å øke FoU-investeringene i næringslivet. I
en evaluering av ordningen veier derfor spørsmålet om
innsatsaddisjonalitet tungt. Det er en nødvendig
betingelse for at SkatteFUNN-ordningen skal kunne
betegnes som en suksess at den fører til at foretakene
faktisk utfører mer FoU enn de ville ha gjort i fravær av
ordningen. Hvis ikke SkatteFUNN utløser mer FoU,
hjelper det for eksempel lite at ordningen
administreres på en effektiv og oversiktlig måte.
Vi skal besvare et tilsynelatende enkelt spørsmål: Har
innføringen av SkatteFUNN ført til at FoU-investeringene
i næringslivet har økt? Når man skal besvare
et slikt spørsmål, støter man raskt på store metodologiske
utfordringer. For å finne ut hvor mye
SkatteFUNN har bidratt til å øke foretakenes FoUinvesteringer,
må vi gjennomføre en kontrafaktisk
analyse. Vi må sammenligne det faktiske nivået på
FoU-investeringene med det nivået som ville ha blitt
realisert i fravær av SkatteFUNN-ordningen. Ideelt sett
bør et slikt spørsmål besvares ved bruk av et kontrollert
eksperiment. Man ville da ha delt foretakspopulasjonen
i to tilfeldige grupper, hvorav den ene fikk
tilbud om skattefradrag for FoU-investeringer, mens
den andre var en kontrollgruppe. Dette er imidlertid
ikke mulig. SkatteFUNN-ordningen er ikke et kontrollert
eksperiment, men en ordning som gjelder for alle
foretak. Utfordringen i en ikke-eksperimentell situasjon
er å utlede fra historiske data hva som ville vært
situasjonen uten innføringen av SkatteFUNN. Generelt
sett har man ingen garanti for at historiske data kan
avsløre hva som ville ha skjedd under et annet
politikkregime.