Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorZachrisen, Oda Opdal
dc.contributor.authorBjugstad, Hanne Kure
dc.date.accessioned2017-05-10T12:33:57Z
dc.date.available2017-05-10T12:33:57Z
dc.date.issued2016-10-12
dc.identifier.isbn978-82-537-9397-9
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2442181
dc.description.abstractKvinner har lenge vært i flertall på landets universiteter og høyskoler. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren viser at de også tar betydelig mer formell videreutdanning enn menn. Denne rapporten beskriver resultater fra Lærevilkårsmonitoren som undersøker omfanget av, og vilkårene for, læring og kompetanseutvikling i Norge. Hvor mange deltar i etter- og videreutdanning i Norge i dag? Hvor mange deltar i kursing i regi av jobben? Er trenden i antall deltakere oppadgående, nedadgående eller stabil? Økende utdanningsgap mellom kvinner og menn I Norge har det i flere år vært en trend at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. For eksempel ser vi at per oktober 2015 hadde 57 prosent av kvinner i alderen 30–39 år høyere utdanning. Tilsvarende andel for menn var 39 prosent. SSBs registerbaserte utdanningsstatistikk viser også at flere kvinner enn menn er i gang med høyere utdanning. I 2015 var 3 av 5 studenter i høyere utdanning kvinner (Statistisk sentralbyrå, 2016b). Tallene fra Lærevilkårsmonitoren viser at også flere kvinner enn menn tar videreutdanning. I 2016 deltar 97 000 menn og 136 000 kvinner mellom 22 og 59 år i videreutdanning. Det har vært en stabil trend at en større andel kvinner enn menn har deltatt i videreutdanning de siste åtte årene. Kjønnsforskjellene for deltagelse i videreutdanning er dermed med på å forsterke utdanningsgapet mellom kvinner og menn. Omstilling uten videreutdanning? Rapporten viser også at andelen deltakere i utdanning og opplæring har vært ganske stabile i tidsperioden 2008–2016. Det er imidlertid slik at andelen deltakere både i formell utdanning, videreutdanning og ikke-formell opplæring er lavere i 2016 enn i 2008. Denne nedgangen gjelder for begge kjønn, men nedgangen er noe større for kvinner. Dette skjer til tross for at sentrale aktører i norsk næringsliv og politikk hevder at det norske arbeidslivet er i rask endring og at den teknologiske utviklingen stiller, og kommer til å stille, strengere krav til kompetanse blant norske arbeidstakere (Børringbo & Østrem, 15.01.2016, Regjeringen.no, 2015).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyrånb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2016/29
dc.subjectVoksenopplæringnb_NO
dc.titleLivslang læring 2008–2016 : Resultater fra Lærevilkårsmonitorennb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.source.pagenumber46 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel