Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Bjørn
dc.date.accessioned2018-02-27T09:38:49Z
dc.date.available2018-02-27T09:38:49Z
dc.date.issued2018-01-23
dc.identifier.isbn978-82-537-9673-4
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487277
dc.description.abstractRapporten beskriver forskjeller i andelen som er i jobb eller under utdanning (dvs. andel aktive) blant personer i alderen 16-34 år. Rapporten beskriver forskjeller i andelen som er i jobb eller under utdanning (dvs. andel aktive) blant personer i alderen 16-34 år. Det er tre befolkningsgrupper som sammenliknes: De som har kommet til Norge som innvandrere fra følgende verdensregioner: Øst- Europa utenom EU, Asia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika og Oseania utenom Australia og New - Zealand. De som er født i Norge av foreldre som er innvandrere fra de samme verdensregionene Personer uten innvandringsbakgrunn, dvs. majoritetsbefolkningen. Rapporten bygger på registerbaserte sysselsettingsstatistikker per 4. kvartal 2016. Norskfødte med innvandrerforeldre ligger atskillig nærmere ungdom i majoritetsbefolkningen når det gjelder andelen aktive enn det innvandrerne gjør. For aldersgruppen 16-34 år sett under ett er forskjellen i forhold til majoriteten 4 prosentpoeng for norskfødte med innvandrerforeldre, mens den er på 26 prosentpoeng for de som selv er innvandrere. Imidlertid ligger innvandrere som innvandret før skolepliktig alder, omtrent på nivå med norskfødte med innvandrerforeldre. Tallene samsvarer med hovedmønsteret fra tidligere rapporternb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyrånb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2018/04
dc.subjectSosiale forholdnb_NO
dc.subjectKriminalitetnb_NO
dc.subjectSysselsettingnb_NO
dc.subjectUtdanningnb_NO
dc.subjectArbeidnb_NO
dc.subjectLønnnb_NO
dc.titleUnge med innvandrerbakgrunn i arbeid og utdanning 2016nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220nb_NO
dc.source.pagenumber106 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel