dc.contributor.author | Gunnes, Trude | |
dc.contributor.author | Ekren, Rachel | |
dc.date.accessioned | 2018-11-13T13:19:51Z | |
dc.date.available | 2018-11-13T13:19:51Z | |
dc.date.issued | 2018-11-01 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-537-9831-8 | |
dc.identifier.issn | 0806-2056 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2572325 | |
dc.description.abstract | I denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD.
Vi tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivings¬modellen LÆRERMOD. De lærerutdannede som inngår i modellen er:
Barnehagelærere
Grunnskolelærere
Faglærere og andre lærere (heriblant lektorer)
Lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Lærere med praktisk-pedagogisk utdanning yrkesfag (PPU-Y)
Av disse fem lærergruppene er det er bare blant grunnskolelærere at vi framskriver et underskudd, dvs. høyere etterspørsel enn tilbud. Vi har en underdekning av grunnskolelærere i startåret for beregningene på rundt 1 000 årsverk. Dette underskuddet øker til rundt 3 000 årsverk i 2020, 4000 årsverk i 2030 og videre til rundt 6 700 årsverk i 2040. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter;2018/35 | |
dc.subject | Utdanning | nb_NO |
dc.subject | Lærere | nb_NO |
dc.title | LÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærere | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 36 s. | nb_NO |