Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGunnes, Trude
dc.contributor.authorEkren, Rachel
dc.date.accessioned2018-11-13T13:19:51Z
dc.date.available2018-11-13T13:19:51Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.isbn978-82-537-9831-8
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2572325
dc.description.abstractI denne rapporten tar vi utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivingsmodellen LÆRERMOD. Vi tar utgangspunkt i utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og framskriver tilbud og etterspørsel separat for fem ulike lærerutdanninger basert på framskrivings¬modellen LÆRERMOD. De lærerutdannede som inngår i modellen er: Barnehagelærere Grunnskolelærere Faglærere og andre lærere (heriblant lektorer) Lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) Lærere med praktisk-pedagogisk utdanning yrkesfag (PPU-Y) Av disse fem lærergruppene er det er bare blant grunnskolelærere at vi framskriver et underskudd, dvs. høyere etterspørsel enn tilbud. Vi har en underdekning av grunnskolelærere i startåret for beregningene på rundt 1 000 årsverk. Dette underskuddet øker til rundt 3 000 årsverk i 2020, 4000 årsverk i 2030 og videre til rundt 6 700 årsverk i 2040.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherStatistisk sentralbyrånb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2018/35
dc.subjectUtdanningnb_NO
dc.subjectLærerenb_NO
dc.titleLÆRERMOD 2016-2040 : Fremtidig tilbud og etterspørsel for fem typer lærerenb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.source.pagenumber36 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel