Langsiktige utfordringer i offentlig tjenestepensjon
Report

View/ Open
Date
2015-05Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1733]
Abstract
Pensjonsreformen fra 2011 er nå innarbeidet på mange områder. Spesielt er
reformen gjennomført slik at alderspensjonen langt på vei fungerer som sparing til
alderdommen, ved at en beregnet pensjonsformue skal fordeles på forventet antall
år som pensjonist. En viktig virkning er at veksten i pensjonsutgiftene som følge av
økt levealder dempes. Pensjonssystemet kan dermed på en automatisk måte motvirke betydningen av levealdersutviklingen, som kanskje er den viktigste usikre
faktoren for den framtidige veksten i pensjonsutgiftene. Samtidig kan mange
tilpasse seg den forventede innstrammingen gjennom enten å velge lavere
pensjonsytelser eller utsatt pensjonering, noe som også trolig vil bidra til økt
sysselsetting blant eldre arbeidstakere.
I offentlig sektor ble det i 2009 framforhandlet en avtale om tilpasninger i tjenestepensjonen i lys av pensjonsreformen. Viktige punkter i denne avtalen er ikke
endelig utformet, og må på plass i løpet av de nærmeste årene. Dette omfatter blant
annet nye regler for samordning av offentlig tjenestepensjon og folketrygden, samt
en utfasing av en delvis skjerming mot levealdersjusteringen. Samtidig innebærer
avtalen at offentlig sektor står utenfor viktige deler av pensjonsreformen. Offentlige ansatte vil bli omfattet av de viktigste innsparende elementene i reformen,
spesielt etter noen tiår. Imidlertid kan offentlige ansatte gå av tidligere med færre
konsekvenser enn ansatte i privat sektor, mot at de heller ikke i samme grad kan
kompensere innstrammingen gjennom utsatt pensjonering. De eldre årskullene kan
fortsatt benytte ordningene for tidligpensjonering uten å få store reduksjoner i
pensjonsytelsene som alderspensjonister. Hvis levealderen fortsetter å øke, vil de
yngre kullene bli stilt overfor et valg mellom høy pensjonsalder eller lave pensjonsytelser som alderspensjonist. Offentlige ansatte født etter 1970 må trolig jobbe til
de er opp i 70-årene for å oppnå full pensjon, årskull som allerede er godt i gang
med sine yrkeskarrierer.
Rapporten gir en oversikt over de delene av regelverket som foreligger, samt ulike
skisser til hvordan videre tilpasninger og eventuelt mer omfattende endringer kan
komme til å bli gjennomført. Videre beskrives hvordan og i hvilken grad
forhandlingsløsningen fra 2009 vil skape utfordringer på sikt, basert på typeeksempler. Selv om utfordringene med dagens system blir tydelige først om noen
år tar det lang tid å endre et pensjonssystem på en lovlig og fornuftig måte, og
Rapporten drøfter hvorfor et langsiktig tidsperspektiv er viktig.