Innovasjon i norsk næringsliv 2010-2012
Report
View/ Open
Date
2015-02Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Abstract
Det totale bildet av innovasjonsaktiviteter viser relativt små endringer i perioden
2010-2012 sammenlignet med den forrige innovasjonsundersøkelsen for 2008-
2010. Andel foretak som introduserte produkt- og/eller prosessinnovasjoner falt
med 1 prosentpoeng.
Resultatene viser at andelen foretak som introduserte nye eller vesentlig forbedrede
varer gikk ned fra 14 til 12 prosent, mens andelen foretak som introduserte
tjenester falt fra 7 til 6 prosent. I tillegg gikk andelen foretak med nye prosesser
ned fra 13 til 11 prosent.
Andelen foretak som introduserte markedsinnovasjoner og organisasjonsinnovasjoner gikk begge opp 1 prosentpoeng sammenliknet med undersøkelsen for
2008-2010. 21 prosent av alle foretakene introduserte organisasjonsmessige
innovasjoner, mens 22 prosent introduserte markedsinnovasjoner.
Andel av næringslivets omsetning fra nye og vesentlige endrede produkter var også
noe lavere og gikk fra 5,7 prosent i 2010 til 4,9 prosent i 2012. Sett under ett utgjør
produktinnovasjoner som var nye for foretakets marked en noe større andel enn
produktinnovasjoner som var nye kun for foretaket. Det var samtidig færre antall
foretak som introduserte produktinnovasjoner i 2010-2012 enn i perioden 2008-
2010, en nedgang fra 19 til 16 prosent.