Redusert matmoms. En analyse av prisutviklingen i kiosker og bensinstasjoner
Report
View/ Open
Date
2003-01-24Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1713]
Abstract
Denne rapporten inneholder en analyse av prisutviklingen på en rekke matvarer og alkoholfrie drikkevarer som omsettes både i dagligvareforretninger og i kiosker og bensinstasjoner. Formålet er å se i hvor stor grad kiosker og bensinstasjoner reduserte prisene ved innføringen av halvert matmoms fra 1. juli 2001. Som sammenligningsgrunnlag er tilsvarende beregning foretatt på dagligvareforretninger. Datamaterialet som ligger til grunn for undersøkelsen er hentet fra konsumprisindeksen (KPI) for perioden juni 2000 til juli 2002. Utgangspunktet for analysen er den delen av vareutvalget i KPI innen matvarer og alkoholfrie drikkevarer som omsettes i kiosker og bensinstasjoner. Vareutvalget er delt inn i fem hovedgrupper.