dc.description.abstract | Uskjøttede og delvis gjengrodde kystlyngheier medfører en stor brannfare, noe som
ble illustrert ved storbrannene på Frøya og Flatanger vinteren 2014, gjennom flere
branner sommeren 2018 og i storbrannen på Sotra i begynnelsen av juni 2021.
Dette skyldes en kombinasjon av dødt gress, gammel lyng, einer og skog, som er
lett antennelig og som brenner med voldsom kraft. God skjøtsel av kystlyngheiene
reduserer akkumulering av brennbart materiale, og reduksjonen i brannfaren det
medfører vil kunne redusere samfunnets kostnader til slukning samt tap av
eiendom, biodiversitet og produksjonsverdi ved brann.
Denne rapporten ser nærmere på brannfaren i norske kystlyngheier og hvordan den
varierer med værforhold, skjøtsel og bruk av kystlyngheiene. Vi har koblet kartdata
for vegetasjon, hevd og gjengroing av kystlyngheier med data for utrykninger til
gress- og krattbranner og til skog- og utmarksbranner, samt værdata fordelt på
ulike værstasjoner. Ved å analysere disse datasettene i sammenheng, ved hjelp av
en paneldatamodell, finner vi hvordan brannfaren, målt som antall utrykninger til
brann i inn- og utmark, varierer med vær, skjøtsel og bruk av kystlyngheiene.
Vi finner at værforhold er den viktigste driveren for inn- og utmarksbrann, hvor
mangel på nedbør over en lengre periode i kombinasjon med høye temperaturer og
sterk vind har størst effekt på sannsynligheten for brann. Det er spesielt mange
utrykninger forbundet med naturtypen kystlynghei, og antall utrykninger øker med
redusert skjøtsel og påfølgende gjengroing av lyngheiene. Bruk av kystlyngheiene
til friluftslivsaktiviteter bidrar også til økning i antall utrykninger. Det er også en
klar sammenheng mellom antall utrykninger til gress- og krattbranner og utrykninger til skog- og utmarksbranner, noe som tyder på at gress- og krattbranner raskt
sprer seg til omkringliggende områder. Et hovedresultat i rapporten er at økt
skjøtsel av kystlyngheier reduserer brannfaren betraktelig, spesielt i perioder med
tørke, varme og kraftig vind. Dette skyldes at velskjøttede kystlyngheier har lite
brennbart materiale og er lite brannfarlige selv i perioder hvor brannfaren ellers er
stor.
Den siste delen av rapporten ser på samfunnsøkonomien i å øke skjøtselsnivået på
norske kystlyngheier. Analysen viser at en økning i nivået på skjøtselstiltakene fra
dagens nivå vil være svært lønnsomt for samfunnet. Dette skyldes hovedsakelig
store kostnader forbundet med slukking av branner i inn- og utmark relativt til
kostnadene ved økt skjøtsel. Denne konklusjonen er robust, og usikkerheten knyttet
til analysene trekker i retning av å øke den samfunnsøkonomiske gevinsten. Til
tross for at en økning i skjøtselstiltakene er svært lønnsomt for samfunnet, finnes
det for få insentiver i dagens tilskuddsordninger til at tiltakene blir gjennomført i et
ønskelig omfang når vi fakturerer inn effekten på brannrisikoen. En viktig forklaring er at de største gevinstene av å øke nivået på skjøtselstiltakene ikke tilfaller
dem som bærer kostnadene ved å gjennomføre tiltakene: Det er i hovedsak bonden/
grunneier som vil bærer kostnadene, mens de største gevinstene er knyttet til
reduserte kostnader forbundet med brannslukking. Siden de tilskuddsordningene
som finnes i dag ikke tar inn over seg alle kostnader og gevinster ved tiltakene, og
da spesielt unngåtte kostnader til brannslukning, mangler grunneiere insentiver til å
gjennomføre disse tiltakene på et samfunnsøkonomisk ønskelig nivå. En mulig
årsak til at tilskuddsordningene er for små er at både kostnader og gevinster berører
flere etater, og det krever en samordnet vurdering av gevinster og kostnader over
alle berørte etater for å bestemme det nivået på tiltakene som er ønskelig for
samfunnet som helhet. Dagens ordning innebærer en viss samordning mellom
miljø- og landbruksetatene, men denne analysen viser at det vil være mye å tjene
på å inkludere flere etater. | en_US |