dc.description.abstract | Digitalt utenforskap er et tema som har fått økt oppmerksomhet i Norge de siste årene. Dette
skyldes blant annet at med økt digitaliseringstakt, har konsekvensene ved å ikke henge med i den
digitale utviklingen blitt større. Det vi ser nærmere på i denne rapporten er forutsetningene for
deltakelse i det offentlige digitale tjenestetilbudet, og hvilke faktorer det er som øker risikoen for at
personer eller grupper av personer faller utenfor. Vi ønsker også å undersøke om tillit er en faktor
som påvirker befolkningens deltakelse i det offentlige digitale tjenestetilbudet. Vår hypotese er at
lavere institusjonell tillit er en medvirkende årsak til digitalt utenforskap.
I risikoanalysen for digitalt utenforskap benyttes indikatorer som representerer de vanligste måter å
bruke internett på (dvs. e-post og nettbank), samt indikatorer som representerer bruk av offentlige
digitale tjenester. Når det gjelder enkle personlige kjennetegn, viser risikoanalysen at høy alder,
lavere utdanningsnivå, å være pensjonist eller hjemmeværende, og å bo i områder med lav
befolkningstetthet, øker sannsynligheten for å falle utenfor digitalt. Vi også finner at tilbud av
avanserte kommunale digitale tjenester gjennomgående påvirker sannsynligheten for å falle utenfor
negativt. | en_US |