Kulturbruk blant personer med innvandrerbakgrunn : 2021
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3044121Utgivelsesdato
2022-06-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1733]
Sammendrag
Rapporten Kulturbruk blant personer med innvandrerbakgrunn er basert på Statistisk sentralbyrås
undersøkelser om kulturbruk, og er et tillegg til Norsk kulturbarometer 2021 som ble publisert 24.
mai 2022. I undersøkelsen blant personer med innvandrerbakgrunn svarte et representativt utvalg
på spørsmål om bruk av ulike kulturtilbud. Utvalget bestod av innvandrere og norskfødte med
innvandrerforeldre som var 9 år eller eldre. I 2021 ble det gjort intervjuer med 1 715 personer med
innvandrerbakgrunn. For mer informasjon om utvalg og datafangst se vedlegg A.
Samlede resultater fra Norsk kulturbarometer 20211 viste en betydelig nedgang i bruken av alle
kulturtilbudene blant befolkningen, for både andel besøkende og antall besøk. Denne nedgangen fra
tidligere år, kan delvis forklares av restriksjoner og nedstengning som følge av koronapandemien.
Kulturbruk blant personer med innvandrerbakgrunn må også sees i sammenheng med pandemien og
mindre tilgang til kulturtilbud i enkelte perioder av året (se vedlegg B).
Det var allikevel en betydelig andel som benyttet seg av digitale kulturtilbud i 2021 (forestillinger/
utstillinger sett på internett), og ved enkelte tilbud var det større andel digitale besøk enn fysiske. Vi ser
også at til tross for pandemi har mange barn oppsøkt kulturtilbud det siste året, både fysisk og digitalt.
På noen områder finner vi små andeler som benytter seg av de ulike kulturtilbudene, både i hele
befolkningen og blant personer med innvandrerbakgrunn. Andelene som har benyttet seg av de
ulike kulturtilbudene er ganske like, blant de med innvandrerbakgrunn og befolkningen som helhet,
med noen få unntak. Tilnærmet like store andeler oppga at de hadde vært på kino det siste året, om
lag fire av ti i begge grupper. Boklesing det siste året var også omtrent like vanlig i begge gruppene.