Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrunvoll, Frode
dc.contributor.authorMonsrud, Jan
dc.contributor.authorSteinnes, Margrete
dc.contributor.authorWethal, Asbjørn Willy
dc.date.accessioned2023-01-30T14:48:25Z
dc.date.available2023-01-30T14:48:25Z
dc.date.issued2005-10-11
dc.identifier.isbn82-537-6852-4
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047229
dc.description.abstractRapporten inneholder utvalgt statistikk og indikatorer for samferdselssektoren med hovedvekt på sammenhenger mellom samferdsel og miljø. I den grad det har vært mulig, er norske data sammenlignet med definerte indikatorer i EUs TERM-prosjekt (Transport and Environment Reporting Mechanism). I tillegg presenteres utdypende statistikk for Norge. Utvikling i transportarbeidet Til tross for myndighetenes ambisjoner om bedre utnytting av intermodale transporter (transporter hvor flere typer transportmidler er involvert og hvor godstransportlenken på vei er kortest mulig), viser all internasjonal statistikk at godstransporten på vei fortsatt øker både absolutt og andelsmessig. Det er bare i et fåtall land i Europa at transportarbeidet på vei har gått ned i perioden 1999-2003. Veksten i transportarbeidet på vei var sterkere i Norge enn i øvrige nordiske land. Mens tonnkilometerproduksjonen i Norge økte med 15,2 prosent fra 1999 til 2003, var økningen i både Finland og Danmark på om lag 5 prosent, mens Sverige hadde en nullvekst i perioden. Regnet per innbygger er det franskmenn som kjørte mest personbil med knapt 34 kilometer per dag i gjennomsnitt i 2001. Norge var ikke langt bak med 30,5 kilometer per innbygger. De øvrige nordiske landene hadde noe lavere gjennomsnittlig daglig kjørelengde per innbygger. Reiselengden per innbygger i Norge med buss, fly og tog er blant de laveste i Europa med i gjennomsnitt noe under 7 km per dag samlet for disse transportformene. Sammenligner man omfanget av kollektivtransport med personbiltransport, finner man at Norge hadde den desidert laveste andelen kollektivtrafikk med drøyt 18 prosent.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2005/26
dc.subjectSamferdselen_US
dc.subjectForurensningen_US
dc.subjectMiljøvernen_US
dc.titleSamferdsel og miljø. Utvalgte indikatorer for samferdselssektorenen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber107 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel