Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHægeland, Torbjørn
dc.contributor.authorKirkebøen, Lars J.
dc.contributor.authorRaaum, Oddbjørn
dc.contributor.authorSalvanes, Kjell G.
dc.date.accessioned2023-02-24T12:31:19Z
dc.date.available2023-02-24T12:31:19Z
dc.date.issued2005-01-07
dc.identifier.isbn82-537-6898-2
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3053880
dc.description.abstractI denne rapporten presenterer vi hovedresultater for skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Vi har to hovedmålsetninger: Den ene er å se om indikatorer som beregnes på bakgrunn av Oslo-skolene avviker fra tilsvarende indikatorer for de samme skolene, men beregnet fra et datasett basert på hele landet, den andre målsetningen er å studere forskjellene mellom Oslo-skolene. Skolebidragsindikatorer er et hjelpemiddel til å sammenligne resultatene til skoler med forskjellig elevsammensetning, og kan tolkes som det karaktergjennomsnittet vi forventer at en skole ville hatt, om dens elevmasse var gjennomsnittlig langs alle observerte variable. I tillegg innebærer de et forsøk på å begrense betydningen av tilfeldig variasjon. Skolebakgrunnsindikatorene estimeres på grunnlag av karakter- og familiebakgrunnsdata på elevnivå, og baserer seg i stor grad på forslagene fra Hægeland mfl. (2004). Indikatorene beregnet på bakgrunn av hele landet, som vi i utstrakt grad bruker som et sammenligningsgrunnlag i denne rapporten, er dokumentert nærmere i Hægeland mfl. (2005a).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2005/36
dc.subjectGrunnskoleren_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.titleSkolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Beregnet for avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2002-2003 og 2003-2004en_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber46 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel