Kompetanse blant ansatte i barnehage : Kartlegging av ansatte i arbeid rettet mot barna som ikke er utdannet barnehagelærere eller barne- og ungdomsarbeidere. 4. kvartal 2020
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054001Utgivelsesdato
2023-01-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter / Reports (SSB) [1689]
Sammendrag
Regjeringens strategi «Kompetanse for fremtidens barnehage» (Kunnskapsdepartementet, 2022) ble
nylig revidert for perioden 2023-2025 understreker viktigheten av barnehageansattes kompetanse
og kompetanseutvikling. Denne rapporten gir en kartlegging av kompetansegrupper blant ansatte i
barnehager, inkludert et særlig fokus på de som ikke er utdannet barnehagelærere eller barne- og
ungdomsarbeidere. Av de 95 546 ansatte i barnehage i 4. kvartal 2020, er rapporten avgrenset til de
88 943 som tilhører yrkesgruppene barnehagelærere og andre ansatte i arbeid rettet mot barna.
Ansatte med barnehagelærerutdanning1
(28 120) og med fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere
(17 493) utgjør de to klart største gruppene med relevant utdanning. Det er imidlertid ansatte uten
direkte relevant utdanning («annen utdanning») som er den største gruppen med 41 014 personer.
Øvrige kompetansegrupper er relativt små2
. Det er nær 1 100 barnevernspedagoger og ca. 150-300
ansatte i hver av gruppene vernepleier-, sosionomutdanning, relevant fag- og yrkesfaglærerutdanning og spesialpedagogikk.
Blant de yngste er det noe vanligere å stå uten relevant utdanning, men i denne aldersgruppen vil
det også være en del som er i gang med en barnehagelærerutdanning de ikke ennå har rukket å
fullføre. Overvekten av kvinner er markant. I ingen av kompetansegruppene er kvinneandelen lavere
enn 87 prosent. Det er langt lavere andel innvandrere blant ansatte med barnehagelærerutdanning
enn blant ansatte uten relevant utdanning, nærmere bestemt 4,7 versus 24 prosent.