Legevakttjenesten i norske kommuner i 2021. Kartlegging av organisering av legevaktsarbeidet i kommunene
Report

View/ Open
Date
2023-01Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1733]
Abstract
Kommunene i Norge skal etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og
omsorgstjenesteloven) tilby legevakt som en del av sitt ansvar for disse tjenestene. I utgangspunktet
står kommuner fritt til å velge hvordan de ønsker å organisere legevaktordningen sin for å oppfylle
ansvaret for legevakt. Kommunene kan ha en egen kommunal legevakt, delta i interkommunalt
samarbeid om legevakt eller kjøpe drift av legevakttjenesten fra andre aktører. Kommunene kan
også ha en kombinasjon av ulike ordninger.
Legevaktkartleggingen som ble gjennomført av SSB for rapporteringsåret 2021, i KOSTRA-skjema 1-
personell og virksomhet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, gjør det mulig å se nærmere
på hvordan kommunene i Norge organiserer legevaktstjenesten sin, hvilket personell og hvor
mange som er satt av til legevakttjenesten, hvordan bemanningen er gjennom døgnet, eventuelle
bemanningsutfordringer, hvilke vaktordninger som benyttes og hva kostnadene for legevakt utgjør.
Videre har kartleggingen innhentet informasjon fra kommunene om hvorvidt de i fremtiden vil klare
å rapportere årlig på årsverk av leger i legevakt til SSB i KOSTRA-skjema 1. Resultatene i rapporten
viser blant annet følgende:
39 prosent av kommunene har egen kommunal legevakt hele eller deler av døgnet uten samarbeid
med andre kommuner. Av disse har 38 prosent utelukkende egen kommunal daglegevakt. 21
prosent av alle kommunene oppgir at de er vertskommuner i et interkommunalt samarbeid.
Vertskommuner ligger oftest i relativt sentrale kommuner. 58 prosent av kommunene er
deltakerkommune i et interkommunalt samarbeid (inklusive IKS), eller har legevakt på omgang. For
de som er deltakerkommuner i interkommunalt samarbeid eller har legevakt på omgang, blir
andelen større jo lavere innbyggertallet er i kommunegruppen. 80 prosent av kommunene er med i
en form for interkommunalt samarbeid hele eller deler av tiden av døgnet.
24 prosent av kommunene bemannet legevakt med leger som var fast ansatt direkte ved
legevakten. En langt større andel, 92 prosent, benyttet egne fastleger, 67 prosent andre leger, 42
prosent bemannet legevakt med sykepleier og 25 prosent med annet helsepersonell. Kartleggingen
viser til dels tydelige forskjeller mellom store og små kommuner, og etter organisasjonsform.
Andelen kommuner som bemanner med fastleger, er imidlertid stor på tvers av både
organisasjonsform og etter kommunestørrelse. Totalt svarer 37 prosent av kommunene at de har
hatt utfordringer med å besette stillinger i legevakt i 2021.
Kommunene bemanner legevakten med ulikt personell på ulike tidspunkt av døgnet. Det vanligste,
uavhengig av organisering, er å benytte fastleger på vakt på alle tidspunkt av døgnet. For bruken av
ulike vakttyper er det små forskjeller i hvilke vakttyper kommunene benytter fastleger og andre
leger til. Det varierer imidlertid noe avhengig av hvordan legevakten er organisert, hvilke tidspunkt
på døgnet og kommunestørrelse. Den vanligste vakttypen er primærvakt som har tilstedevakt på
legevakt. Når det gjelder regionale forskjeller, er det en tendens til at store kommuner har større
forekomst av både primærvakt og sekundærvakt som er til stede på legevakt enn mindre
kommuner hvor det er mer vanlig med primærvakt i hjemmevakt/beredskapsvakt.
Alle kommuner ble bedt om å oppi netto driftsutgifter for sin legevakttjeneste. Disse tallene var til
dels mangelfullt rapportert og beheftet med usikkerhet om hva som var inkludert hos de ulike
kommunene. Tallene antyder likevel at det er noe lavere netto driftsutgifter hos kommuner som er
med i et interkommunalt samarbeid enn de som kun har egen kommunal legevakt hele døgnet.
SSB vurderer at det, i hvert fall på kort sikt, ikke vil være hensiktsmessig å innføre en rapportering av
årsverk for leger ved legevakt i KOSTRA. En for stor andel kommuner opplyser om utfordringer
knyttet til en slik rapportering.