Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLagerstrøm, Bengt Oscar
dc.date.accessioned2023-09-18T14:11:04Z
dc.date.available2023-09-18T14:11:04Z
dc.date.issued2007-05-30
dc.identifier.isbn978-82-537-7198-4
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090170
dc.description.abstractUndersøkelsen belyser lærernes fordypning i de fagene de underviser i. Studien omfatter kun de som underviser i de aktuelle fagene høsten 2005. I rapporten presenterer vi kompetanseprofilen for ulike fag i forhold til hovedtrinnene i L97. Alle med pedagogisk utdanning kan undervise på ulike trinn i grunnskolen. Blant de som inngår i undersøkelsen er det fire prosent som oppgir å ikke ha en pedagogisk utdanning. Undersøkelsen gir en beskrivelse av faglig fordypning i de ulike fagene det undervises i. Kompetansefordelingen gis i forhold til sentrale demografiske kjennemerker for læreren samt kjennemerker knyttet til undervisningssted. Mange lærere som underviser i grunnskolen i dag har fordypning i de fagene de underviser i. Størst er andelen i norsk. Tre av fire norsklærere har fordypning i faget. Videre finner vi at to av tre lærere i matematikk, natur- og miljøfag, samfunnsfag og KRL har fordypning. Nederst finner vi heimkunnskap og engelsk. Om lag en av tre heimkunnskapslærere har fordypning i faget, mens dette er tilfellet for under halvparten av de som underviser i engelsk. Ser vi derimot på graden av fordypning, finner vi at flere enn hver fjerde engelsklærer med fordypning i faget har kompetanse i faget tilsvarende 60 studiepoeng eller mer. For norsk og samfunnsfag gjelder dette hver fjerde. Blant matematikklærerne finner vi tilsvarende at 14 prosent har fordypning tilsvarende 60 studiepoeng eller mer. De siste årene har vært preget av stor satsning på realfagene - både for lærer og elev. Det er derfor ikke uventet at andel med fordypning i matematikk og natur- og miljøfag er vesentlige høyere i 2005 enn i 1999. Kartleggingen viser at to av tre lærere i matematikk og natur- og miljøfag har fordypning i fagene. Andelen i matematikk har økt fra 59 til 67 prosent, mens økningen i natur- og miljøfag er fra 58 til 65 prosent. For andre fag er endringene små. Likevel er det verdt å merke seg at andelen med fordypning i engelsk og kunst og håndverk er noe lavere i 2005 enn i 1999. Vi har også sett nærmere på andelen med minst 60 studiepoeng i de enkelte fagene de underviser i. Kartleggingen viser små endringer med hensyn til fordypning på dette nivået, med unntak av KRL-faget og natur- og miljøfag hvor andelen har sunket noe siden 1999.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2007/21
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectGrunnskoleren_US
dc.titleKompetanse i grunnskolen : Hovedresultater 2005/2006en_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber74 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel