Energiforbruk og utslipp til luft fra innenlandsk transport
dc.contributor.author | Toutain, Jun Elin Wiik | |
dc.contributor.author | Taarneby, Gaute | |
dc.contributor.author | Selvig, Eivind | |
dc.date.accessioned | 2023-09-25T12:48:46Z | |
dc.date.available | 2023-09-25T12:48:46Z | |
dc.date.issued | 2008-12-10 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-537-7486-2 | |
dc.identifier.issn | 0806-2056 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3091816 | |
dc.description.abstract | Energi til transportformål står for en stadig økende andel av vårt totale energiforbruk. Den økte transporten av både mennesker og gods er en konsekvens av velstandsutviklingen i Norge. Vi reiser mer, både privat og i jobbsammenheng, og god kjøpekraft gjør at flere varer må transporteres fra produksjonssted til brukssted. I 2006 utgjorde energi brukt til transport mer enn en fjerdedel av det totale norske energiforbruket. I 2006 steg forbruket av diesel og bensin til veitrafikk med vel 3 prosent fra året før. 2006 var det første året hvor salg av diesel til veitrafikk var større enn bensinsalget. Samtidig går gjennomsnittsforbruket per kjøretøy gradvis nedover etter hvert som ny teknologi gjør motorene mer energieffektive. Bruk av energi og utslipp av klimagasser henger tett sammen, ettersom det meste av energien i transportsektoren stammer fra fossilt brensel. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statistisk sentralbyrå | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter;2008/49 | |
dc.subject | Transport | en_US |
dc.subject | Forurensning | en_US |
dc.subject | Utslipp | en_US |
dc.subject | Klimagasser | en_US |
dc.subject | Energiforbruk | en_US |
dc.title | Energiforbruk og utslipp til luft fra innenlandsk transport | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.source.pagenumber | 72 s. | en_US |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Rapporter / Reports (SSB) [1690]