Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorToutain, Jun Elin Wiik
dc.contributor.authorTaarneby, Gaute
dc.contributor.authorSelvig, Eivind
dc.date.accessioned2023-09-25T12:48:46Z
dc.date.available2023-09-25T12:48:46Z
dc.date.issued2008-12-10
dc.identifier.isbn978-82-537-7486-2
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091816
dc.description.abstractEnergi til transportformål står for en stadig økende andel av vårt totale energiforbruk. Den økte transporten av både mennesker og gods er en konsekvens av velstandsutviklingen i Norge. Vi reiser mer, både privat og i jobbsammenheng, og god kjøpekraft gjør at flere varer må transporteres fra produksjonssted til brukssted. I 2006 utgjorde energi brukt til transport mer enn en fjerdedel av det totale norske energiforbruket. I 2006 steg forbruket av diesel og bensin til veitrafikk med vel 3 prosent fra året før. 2006 var det første året hvor salg av diesel til veitrafikk var større enn bensinsalget. Samtidig går gjennomsnittsforbruket per kjøretøy gradvis nedover etter hvert som ny teknologi gjør motorene mer energieffektive. Bruk av energi og utslipp av klimagasser henger tett sammen, ettersom det meste av energien i transportsektoren stammer fra fossilt brensel.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2008/49
dc.subjectTransporten_US
dc.subjectForurensningen_US
dc.subjectUtslippen_US
dc.subjectKlimagasseren_US
dc.subjectEnergiforbruken_US
dc.titleEnergiforbruk og utslipp til luft fra innenlandsk transporten_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber72 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel