Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæther, Jan Petter
dc.date.accessioned2023-10-05T12:52:33Z
dc.date.available2023-10-05T12:52:33Z
dc.date.issued2010-03-05
dc.identifier.isbn978-82-537-7794-8
dc.identifier.issn0806-2056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094530
dc.description.abstractIfølge data fra EU-SILC har andelen barn som går i barnehage økt jevnt og ganske mye fra 2004 til 2008, fra 65 til 79 prosent. Økningen er i hovedsak blant de aller yngste barna. Ifølge data fra EU-SILC har andelen barn som går i barnehage økt jevnt og ganske mye fra 2004 til 2008, fra 65 til 79 prosent. Økningen er i hovedsak blant de aller yngste barna. 3-5-åringene har hatt en andelsøkning fra 80 til 86 prosent, mens 1-2- åringene har hatt en andelsøkning fra 43 til 68 prosent. Oppholdstid i barnehage har også økt fra 2004 til 2008 – fra 30 til 33 timer. Dess høyere inntekt (brutto husholdningsinntekt) husholdningene har, dess større er andelen barn som går i barnehage, men for de barna der husholdningen har høyest inntekt, har økningen i andelen som går i barnehage vært mindre enn for dem der husholdningen har lavere inntekt. Barn i husholdningene med høyest inntekt, det vil si i fjerde kvartil for husholdningsinntektene, har hatt en stabil og høy barnehagedeltakelse over hele perioden 2004 til 2008, men noe økende. Barn av par utgjør størstedelen av barna i datamaterialet, slik at konklusjonene for disse i hovedsak vil være likt med hele utvalget. Det er vanskelig å trekke noen konklusjoner om barn av enslige forsørgere fordi antall respondenter er så lavt. Imidlertid ble det for 2007 funnet at det blant barn av enslige foreldre (eller rettere barn i annet enn parhusholdninger), og der inntekten var lav, er en større andel i barnehage sammenlignet med barn av foreldre i parforhold. Resultatet er statistisk signifikant. Barn av foreldre med utdanning ut over videregående opplæring – mor, far eller begge - har hatt ganske høy deltakelse i barnehage i hele perioden 2004-2008, og noe økende. Barn av foreldre med videregående opplæring som høyeste utdanning har hatt en noe sterkere økning i barnehagedeltakelse sammenlignet med barn av foreldre med høyere utdanning. Resultatet er signifikant. For barn med foreldre med lavere utdanning er dermed "forspranget" i barnehagedeltakelse stadig blitt knappet inn sammnelignet med barn med foreldre som har høyere utdanning i den perioden vi ser på. Barn av foreldre som er født i Norge går i større grad i barnehage sammenlignet med barn av foreldre født i andre land. Barn av foreldre født i EU-EØS-området, USA, Canada og Australia/Oseania går i større grad i barnehage sammenlignet med barn med foreldre som er født i andre land enn disse. Datamaterialet gir ikke noen god bakgrunn for å si noe definitivt om utviklingen over tid. Vi har foretatt en regresjonsberegning for å se i hvilken grad effekten av flere forklaringsvariable i samspill påvirker konklusjonene. Beregningsresultatene ga svært gode statistiske testverdier, og bygger godt opp om de øvrige konklusjonene. Over hele perioden 2004 til 2008 indikerer regresjonsanalysen at andelen barn i barnehage har økt med 20 prosent med et sett av referanseverdier som representerer "gjennomsnittsbarnet", mens andelen i hele materialet viser en økning på i underkant av 22 prosent.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatistisk sentralbyråen_US
dc.relation.ispartofseriesRapporter;2010/11
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectBarnen_US
dc.titleBarn i barnehage. Foreldrebakgrunn og utvikling de seneste åreneen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber25 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel