Bosetting etter endt utdanning – Troms og Finnmark. Bosettingsmønstre blant uteksaminerte velferdskandidater fra Troms og Finnmark
Report
View/ Open
Date
2023-10-18Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter / Reports (SSB) [1711]
Abstract
Formålet med denne rapporten har vært å kartlegge bosettingsmønstre blant velferdskandidater
som er oppvokst i Troms og Finnmark. Rapporten tar utgangspunkt i uteksaminerte kandidater fra
Troms og Finnmark som fullførte en av følgende velferdsutdanninger i studieåret 2016/2017:
Barnehagelærer-, lærer-, sykepleier-, sosialarbeider-, psykologi- og medisinutdanning.
Et sentralt spørsmål har vært om desentralisert universitets- og høgskoleutdanning fører til at
kandidatene i større grad blir værende i nærområdet også etter endt utdanning. Vi finner at lokale
velferdskandidater som tar utdanningen i hjemfylket i stor grad bli boende også etter utdanningen.
Blant velferdskandidatene som er oppvokst i Troms og Finnmark er det mest vanlig at de har tatt
velferdsutdanningene der enn i andre fylker. Det gjelder i størst grad de som gikk psykologi- og
medisinutdanning, og i minst grad velferdskandidatene som gikk lærerutdanninger. En av tre
velferdskandidater oppvokst i Troms og Finnmark tok utdanningen sin i andre fylker.
To år etter fullført velferdsutdanning, var 44 prosent av velferdskandidatene bosatt i
oppvekstkommunen sin og ytterligere 8 prosent bosatt i en nabokommune. 20 prosent var bosatt i
en annen kommune i Troms og Finnmark. Totalt vil det si at 72 prosent av alle velferdskandidatene
var bosatt i Troms eller Finnmark to år etter endt utdanning. Det er en større andel blant
velferdskandidatene som bosetter seg i Troms og Finnmark etter endt utdanning enn kandidater
som tok andre utdanninger (63 prosent).
Blant velferdskandidater fra enten Troms eller Finnmark, som tok utdanningen i hjemfylket, er
andelen som bor i fylkene også to år etter endt utdanning svært høye. 90 prosent av
velferdskandidatene fra Finnmark som også tok utdanningen sin i Finnmark, bor i samme fylke to år
etterpå. Det samme gjelder 85 prosent av velferdskandidatene fra Troms som tok utdanningen sin i
Troms. Det at velferdskandidater som tar utdanning i hjemfylket i svært stor grad blir boende der
etter endt utdanning, tilsier at man ved å tilby nødvendige utdanningsretninger lokalt kan bidra til at
kompetansen kommer fylket til gode. Omvendt ser vi at velferdskandidatene som tok utdanningen
utenfor fylket i mindre grad returnerer, med 39 prosent som bor i Troms eller Finnmark to år etter
endt utdanning.
Det at velferdskandidatene i stor grad valgte å ta utdanningen sin i Troms eller Finnmark, og ikke
minst at utdanningen var mulig å ta i disse fylkene, har trolig betydning for at også flertallet var
bosatt i det samme fylket de vokste opp i etter fullført utdanning. Desentrale utdanningstilbud kan
være et viktig ledd i å sikre produksjonen av, men også tilgangen på, ettertraktede
velferdskandidater. Rapporten finner også en trend i at andelen velferdskandidater som flytter
tilbake til Troms eller Finnmark er høyere jo nærmere fylket er geografisk til Troms og Finnmark.
Velferdskandidater som gikk barnehagelærerutdanning, var i størst grad bosatt i Troms eller
Finnmark etter endt utdanning. Det var også størst forekomst av at man bodde i egen
oppvekstkommune etter endt utdanning blant barnehagekandidatene. Blant velferdskandidater
innenfor psykologi var det lavest andel som var bosatt i Troms eller Finnmark to år etter fullført
utdanning.
Det var en større andel velferdskandidater med foreldre uten fullført høyere utdanning som var
bosatt i Troms eller Finnmark to år etter endt utdanning. Dette kan ses i sammenheng med typen
utdanning, da under halvparten av velferdskandidatene innenfor sosialarbeider-, sykepleie- og
barnehagelærerutdanning har foreldre med høyere utdanning selv. Velferdskandidatene som har
foreldre uten høyere utdanning er de som i størst grad bor i Troms og Finnmark, og også i
oppvekstkommunen, to år etter endt utdanning.